Annons
Nyheter

Unga odlar sin identitet med grönt matval

På kort tid har mat blivit det viktigaste sättet för unga att visa omvärlden vem man är, enligt ungdomsbarometern. - Det är definitivt en identitetsgrej, säger Clara Bertoft Sörngård, 17 år. För några år sedan identifierade sig unga genom valet av kläder och musik.(TT)
Publicerad 23 januari 2018

För några år sedan identifierade sig unga genom valet av kläder och musik. I dag handlar det i stället om vad man äter, eller snarare inte äter.

Årets undersökning visar på en tydlig trend. En tredjedel av de tillfrågade 15-24-åringarna identifierar sig som "vegovänner", alltså vegetarianer, flexitarianer eller veganer, till skillnad från en fjärdedel året före.

””
Annons

Tydlig identitetsmarkör

Samtidigt svarade en femtedel av de som identifierar sig som vegetarianer att de ibland fortfarande äter kött. Lovisa Sterner säger att det har att göra med att vegetarianism inte bara ses som ett kostval, det symboliserar också hälsomedvetenhet, hållbarhetstänk och djuretik. Värden som är viktiga för många unga.

””

För Clara Bertoft Sörngård och Linnea Gustafsson, båda 17 år och från Stockholm, handlar beslutet att vara vegetarian också om den egna självbilden, om att kunna vara stolt över sig själv och stå för sina val.

””
””

Miljö vanligaste orsaken

Köttindustrins negativa klimatpåverkan är den främsta anledningen till att unga väljer vegetariskt, enligt undersökningen.

””

I Ungdomsbarometerns studie framgår det att unga är miljömedvetna och angelägna om att minska miljöhoten, däremot är de inte beredda att konsumera mindre. Enligt Lovisa Sterner ligger fokus i stället på ändrade vanor, som att handla mer ekologiskt.

””

Påverkar föräldragenerationen

Sju av tio unga är dessutom med och bestämmer vad som ska handlas hem till familjen. Trenden påverkar därmed också föräldragenerationen.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons