Annons
Nyheter

Tysk långkörare årets bil

Volkswagen verkar ha valt abonnemangsplats på att bli utsedd till Årets bil. Tyska tillverkaren knep priset med Polo 2010, med Golf 2013 och när årets omröstning var klar stod Passat som överlägsen vinnare. - Det är mycket viktigt att vi har fått priset för Passat.(TT)
Publicerad 2 mars 2015
Volkswagen verkar ha valt abonnemangsplats på att bli utsedd till Årets bil. Tyska tillverkaren knep priset med Polo 2010, med Golf 2013 och när årets omröstning var klar stod Passat som överlägsen vinnare. - Det är mycket viktigt att vi har fått priset
Volkswagen verkar ha valt abonnemangsplats på att bli utsedd till Årets bil. Tyska tillverkaren knep priset med Polo 2010, med Golf 2013 och när årets omröstning var klar stod Passat som överlägsen vinnare. - Det är mycket viktigt att vi har fått priset
””

Den första Volkswagen Passat kom redan 1974 och sedan dess har den fått ett flertal efterföljare och blivit en storsäljare, inte minst i Sverige. Den senaste versionen baseras på VW-gruppens så kallade MQB-platta, vilket gör att den egentligen har samma grundteknik som Golf.

””

För att visa att Passat finns med flera drivlinor visade tillverkaren upp sin laddhybrid vid prisutdelningen. Den kan gå 50 kilometer på eldrift och kommer ner i så låga utsläpp som 37 gram koldioxid per kilometer.

Annons

Några rena elbilar fanns inte med bland de sju bilar som tagits ut till finalen i Årets bil. Från början var det 31 bilar som 58 motorjournalister från 22 länder i Europa testat och betygsatt.

Passat vann med 340 poäng, nästan 100 poäng över tvåan Citroën C4 Cactus, som fick 248 poäng, och trean Mercedes-Benz C-klass som stannade på 221 poäng.

Eftersom Volvo Cars inte kom med någon ny bil i fjol fanns de inte med i tävlingen. Nästa år lär Volvo försöka finnas där med nya XC 90.

TT

Annons
Annons
Annons
Annons