TT-Inrikes

Fortsatt biljettkaos för SJ

TT-Inrikes Artikeln publicerades

Sedan tidigt i morse går det inte att köpa biljetter hos SJ. Tekniska problem gör att biljettköp inte fungerar i någon av företagets kanaler. Problemen påverkar också norska banker. - Vi har problem med kontakten till våra servrar och det påverkar sj. se, appen och biljettautomater.(TT)

– Vi har problem med kontakten till våra servrar och det påverkar sj.se, appen och biljettautomater. Det påverkar också kundservice och resebutikerna, säger Stephan Ray, presskommunikatör på SJ.

Kunder som behöver resa i närtid uppmanas att ta kontakt med ombordpersonal på det aktuella tåget. Personalen kan då avgöra om det finns plats att åka med.

Annie Edwards, presskommunikatör på SJ, säger att problemet ligger hos underleverantören Evry, vars servrar ligger helt ner.

Problemen har pågått sedan 06.30 i morse men det finns ännu ingen prognos för när problemen kan vara avhjälpta.

– Men det är full fokus på att lösa det här problemet nu så vi kan återgå till normal drift så snabbt som möjligt. Vi förstås att det här ställer till stora problem för våra kunder, säger Annie Edwards.

IT-bolaget Evry skriver på sin hemsida att man har lokaliserat problemet "till en central komponent i en stordator". Felet uppstod strax efter midnatt och tekniker arbetar på att hitta en lösning, enligt bolaget.

Problemen hos Evry påverkar också miljontals bankkunder i Norge, som just nu har problem att nå sina banker via nätet eller mobilen. Bland bankerna som drabbats av problemet finns Skandiabanken, Handelsbanken, Sparebank 1-gruppen och Sparebanken Vest.

– Vi har ett fel i en central komponent i en stor maskin. Det gör att man inte kan logga in på nätbank och mobilbank, säger Evrys kommunikationsdirektör Geir Remman till E24.