Annons
Nyheter

Spårspring ökar trots insatser

Obehöriga som rör sig i spårområdet orsakar stopp i tågtrafiken i genomsnitt sju timmar per dag, vilket kostar upp till 100 miljoner kronor per år. - Det är ett av de enskilt största störningsproblemen på järnvägen, säger Bengt Olsson på Trafikverket.(TT)
Publicerad 19 augusti 2017

Mellan 20 och 80 tågstopp i veckan i Sverige beror på att människor korsar spårområdet. Och trots insatser för att bryta trenden så ökar antalet spårspringare.

””

Förutom en saftig nota per stopp så innebär människor på spåren stress för både lokförare som riskerar att inte kunna stanna i tid och för trafikledare som måste fatta beslut om att stoppa tåg på några tiondels sekunder.

””
Annons

Ökar mest i storstäder

Stoppen fördubblades efter år 2013 då 779 stopp rapporterades till år 2015 då 1 619 stopp rapporterades. Den kraftiga ökningen beror på att Trafikverket beslutade sig för att följa säkerhetsbestämmelserna fullt ut och stanna vid varje tillbud. Beslutet fattades efter ett antal olyckor år 2013, enligt Bengt Olsson. Det var också efter att SVT rapporterat att Trafikverket inte stannade varje gång personer observerades i spårområden.

Men antalet faktiska personer på spåren ökar också.

””

Den största ökning är omkring de stora städerna, men även centralt i storstäderna som vid Södra station i Stockholm. I närheten av universitetsstäder och vi ett antal enskilda platser ökar det också.

””

Förstör för tiotusentals

Andra förklaringar är att tågtrafiken har ökat och det finns fler spår. Även om spåren är gamla så utvecklas tågen och de har blivit tystare, inte minst när det är snö.

””

Det är olagligt att beträda spåren och den som åker dit kan dömas att betala några tusenlappar i böter.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons