Annons
Nyheter

Så "grönmålar" företag för att du ska handla

Grönt, hållbart, ekologiskt - och etiskt. Det kan verka lätt att välja miljövänligt. Men hur vet man om företag och organisationer verkligen håller vad de lovar? Ett svenskt bageriföretag påstod att brödet bakas med egen vindkraft.(TT)
Publicerad 21 september 2018

Ett svenskt bageriföretag påstod att brödet bakas med egen vindkraft. Företaget har visserligen egna vindkraftverk - men när Konsumentverket hörde av sig kunde de inte bevisa att elen därifrån användes i produktionen.

Myndigheten ansåg att bageriföretaget överdrivit sin insats och ärendet avskrevs när de lovade att sluta med sitt påstående.

””
Annons

Svepande uttryck

Svepande uttryck som hållbart, klimatsmart, grönt och ekologiskt blir vanligare - och det på alla områden eftersom det innebär en konkurrensfördel. De pryder allt från smink till kläder, mat och drivmedel.

””

Falsk eller vilseledande marknadsföring där företag eller organisationer beskriver sig som mer miljövänliga än vad de faktiskt är går under begreppet greenwashing, eller grönmålning som det heter på svenska.

Med stöd från Konsumentverket delar organisationen Jordens vänner ut det årliga och mindre smickrande Greenwashpriset. 2018 års vinnare blev Centerpartiets partistyrelse som enligt organisationen "sprider vilseledande information om miljöpåverkan från biobränsle för flyg".

Grönmålning

Partiet konkurrerade om förstaplatsen med initiativet "Svenska skogen" och Växjö kommun. Den senare har profilerat sig som Europas grönaste stad - trots att det görs resurskrävande satsningar på bil- och flygtrafik, lyder nomineringen.

””

Miljöpåståenden får inte vara vilseledande. Vid märkning på varor och tjänster krävs att kriterierna visar på tydliga miljöfördelar jämfört med konkurrerande produkter - och dessa måste även finnas enkelt och offentligt tillgängliga.

Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen, säger att livsmedelssektorn är lite enklare att navigera i. Där finns flera tydliga märkningar från tredje part för ett stort och brett sortiment, till exempel Bra miljöval, Svanen, Krav eller EU-blomman.

Men när det kommer till den övriga marknaden finns inte lika befästa märkningssystem. Framför allt är det få produkter som omfattas av tredjepartsmärkningar.

””
””

Se upp för "naturligt"

Annons

När något sägs innehålla "naturliga ämnen" ska det tas med skepsis, säger Karin Lexén.

””

Så hur ska man då agera?

Enligt Naturskyddsföreningens generalsekreterare är det många gånger för mycket begärt av en kund att den ska behöva gå igenom hela den finstilta texten på baksidan. Finns ingen märkning av tredje part kan man fråga butikspersonalen - nyckeln är ett ständigt kritiskt tänkande.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons