Regeringen vill se hårdare utsläppskrav
När miljöministrarna träffas i Luxemburg i veckan inleds förhandlingarna om nya EU-mål för utsläpp från personbilar och lätta nyttofordon.
Två nya mål
EU-kommissionen har presenterat ett förslag om två nya bindande mål. Dels blir år 2021 nytt basår för utsläppsmätningar enligt den nya metoden som kallas WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure). Ambitionen för 2025 är att utsläppen då ska ha minskat med 15 procent jämfört med 2021. År 2030 ska de ha minskat med 30 procent jämfört med år 2021.
””
””
Regeringens krav kommer efter att EU-kommissionens förslag granskats av Naturvårdsverket, Energimyndigheten, Transportstyrelsen och Trafikverket.
””
"Måste göra sin del"
Kraven ställs på biltillverkarna men miljöministern understryker även vikten av att samtliga EU-länder är delaktiga i arbetet, bland annat genom att tillhandahålla en laddinfrastruktur.
””
Den 1 juli i år införs bonus-malussystemet som ger bilar med lägre klimatpåverkan en bonus medan bilar med högre utsläpp får betala en höjd skatt de första tre åren.
TT