Annons
Nyheter

Alliansen redo diskutera snabbtåg

Regeringen söker en bred överenskommelse om nya stambanor för snabbtåg. Projektet bedöms kosta 205 miljarder kronor och ta runt 25 år. Alliansen har tackat ja till samtal.(TT)
Publicerad 17 april 2018

De två regeringspartierna Socialdemokraterna (S) och Miljöpartiet (MP) är nu överens om att gå vidare med det största infrastrukturprojektet i Sverige i modern tid - nya stambanor för höghastighetståg på sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö.

””

Regeringen sätter prislappen 205 miljarder kronor på projektet. Det är något lägre än de 230 miljarder kronor som tidigare nämnts. Enligt MP:s språkrör, klimatminister Isabella Lövin, beror det på att kostnaden kan pressas om man bygger på kortare tid. Dessutom säger hon att projekt på kontinenten visat att det går att bygga till lägre kostnad.

Annons

Har tackat ja

Regeringen skickade på tisdagen en inbjudan till samtal om snabbtågen till Alliansen och Vänsterpartiet. De har tackat ja.

Den stora frågan är finansieringen. Infrastrukturministern undviker att gå in på hur regeringen vill lösa den frågan. S har länge varit avvisande till att låna ihop pengarna, medan MP varit positivt till den lösningen.

””

MP vill ha tåg som kan köra i 320 kilometer i timmen, som rejält kan korta restiden Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö och ta resenärer från Stockholm till Hamburg på fem timmar. Men ju snabbare tåg, desto dyrare blir de nya stambanorna. Trafikverket har rekommenderat 250 kilometer i timmen. Regeringen vill inte precisera vilken hastighet man nu siktar på.

””

Stänger ej dörren

Vänsterpartiet, Centern och Kristdemokraterna är positiva till höghastighetståg och är öppna för att lånefinansiering. Liberalerna (L) och Moderaterna (M) är oroade för att andra viktiga infrastrukturprojekt måste läggas åt sidan. De två partierna är dock öppna för samtal.

””

Inom M finns kommunalråd som vill ha höghastighetsbanor, men partiledningen har hittills varit negativ.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons