Annons
Nyheter

Ny strid om miljözoner i Stockholm

En ny rapport har fått striden om miljözoner i Stockholm att hårdna. Enligt Stockholms miljöförvaltning och trafikkontor kommer utsläppen av kväveoxider i Stockholms innerstad att halveras fram till 2022 bara genom att tunga fordon förbjuds.(TT)
Publicerad 19 juni 2018

Frågan om miljözoner har pendlat fram och tillbaka de senaste månaderna. Regeringen gav i mars kommunerna klartecken att införa tre olika typer av miljözoner från 1 januari 2020, men det mest omdiskuterade förbudet mot äldre dieselbilar blir möjligt först från 2022.

MP: Miljözoner behövs

Annons

Men rapporten från Stockholms Stad ifrågasätter om miljözonerna blir nödvändiga. Bara genom att förbjuda tunga fordon - ett förbud som redan finns - kommer utsläppen av kväveoxider att halveras och hamna långt under gällande gränsvärden.

””

Men trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP), som drivit frågan om miljözoner hårt, ändrar sig inte. Det som nu hamnat mitt i debatten är inte en rapport utan en grov uppskattning, anser han, och tilläger att en djupare analys kommer från Miljöförvaltningen i höst.

””

"S måste backa"

Finansborgarrådet Anna König Jerlmyr (M) kräver nu att Socialdemokraterna backar från uttalandet att miljözoner ska införas.

"Moderaterna har hela tiden sagt att det är inte finns behov av att införa miljözoner i den omfattning eller under den tidsperiod som den S-ledda majoriteten i Stadshuset har kommunicerat. Den här rapporten ger ytterligare stöd för den linjen", säger hon i ett pressmeddelande.

TT

Annons
Annons
Annons
Annons