Press på flygbolagen gynnar resenärer
Få varor eller tjänster har sjunkit så mycket i pris som flygresor. En tur och retur-biljett från Sverige till södra Europa går i dag att få för någon eller några tusenlappar. I början av 1980-talet kostade samma resa, räknat i dagens priser, uppemot 30 000 kronor, säger flygexperten Anders Lidman.
””
Bara för rika
Bakgrunden är att flygindustrin avreglerats. När det kommersiella flyget uppstod på 1900-talet var det en oerhört dyr tjänst att producera. Bara de allra rikaste hade råd att flyga. Man satsade då på nationella flygbolag som kunde klara sig eftersom marknaden var reglerad och konkurrensen obefintlig.
Efter avregleringar i USA under president Jimmy Carter och efter krav på marknadsanpassning från EU skulle de gamla etablerade flygbolagen överleva i en ny hård värld.
Kungabarn i djungeln
””
När så flyget blev konkurrensutsatt dök ett antal nya lågkostnadsbolag upp på marknaden, Ryanair och Easyjet är två av de mest kända. Och nu aktuella Norwegian tillhör också de nyare lågkostnadsbolag som konkurrerar med priset som främsta argument.
Men även Norwegian behöver krympa sina personalkostnader för att hänga med spjutspetsarna i lågprisracet. Konflikten mellan piloterna och Norwegian handlar om anställningsvillkor, men i förlängningen om vilka förutsättningar de europeiska bolagen ska ha.
För runt hörnet finns ytterligare konkurrens. Ett antal bolag i Mellanöstern som Etihad, Qatar och Emirates bemannar sina flygplan på villkor som är oerhört generösa för arbetsgivaren och ännu längre fram kommer troligen asiatiska bolag med ännu strängare villkor för de anställda. Anders Lidman tror att fler av de etablerade bolagen kommer att slås ut.
””
TT