Annons
Nyheter

OECD: Det hänger på lärarna

Ska svenska elever börja göra bra resultat igen måste lärarna vårdas bättre, hävdar OECD. Och Sverige har redan börjat göra läxan. Frågan är om och när det ger resultat. Den senaste Pisaundersökningen hänger fortfarande som ett svart moln över svensk skola och utbildningspolitik.(TT)
Publicerad 30 mars 2015

Den senaste Pisaundersökningen hänger fortfarande som ett svart moln över svensk skola och utbildningspolitik. När OECD nu skärskådat svensk ekonomi varnar dess experter för att de "dramatiskt" fallande Pisaresultaten på sikt kan hämma tillväxten och konkurrenskraften. Det finns fog för den varningen, säger Per Thullberg, Skolverkets förre generaldirektör:

””

Upprepar råd

Annons

OECD uppmanar svensk skola att försäkra sig om att alla elever, även de svagaste och de med annat modersmål, får tillräckligt stöd. Och stödet bör sättas in tidigt, när eleverna fortfarande är barn. Resurserna bör också fördelas efter varje skolas behov.

I centrum för OECD:s uppmärksamhet står lärarkåren, nyckelpersonerna för en vändning. OECD upprepar tidigare råd: höj lärarlönerna, skapa karriärmöjligheter, vässa lärarutbildningen och minska på allt administrativt arbete som lärarna har.

OECD föreslår också ett partssammansatt utbildningsråd, med forskare, fackliga företrädare och skolhuvudmän, som nav i ett långsiktigt reformarbete.

Resultaten dröjer

Inget av råden är nya för dagen, och Sverige har redan börjat göra läxan - för så tungt väger OECD:s ord. Ett skolforskningsinstitut är inrättat men ännu inte bemannat, en skolkommission väntas börja ta form i vår. Lärarutbildningen har stöpts om och byggs ut, och statliga miljarder har avsatts för att höja lärarlönerna. Men frågan är om det räcker.

TT: Kommer nästa Pisaresultat att bli början på en uppåtgående trend?

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons