TT-Inrikes

Mindre och skivad skinka till jul

TT-Inrikes Artikeln publicerades

Svensken lär frossa i julskinka även i år. Trenden är färdigskivat, mindre och närproducerat, skriver lantbrukets facktidning ATL. Förra årets tre miljoner sålda skinkor på sammanlagt 7 000 ton kommer att matchas i årets försäljning, spår branschorganisationen Svenskt kött.(TT)

Förra årets tre miljoner sålda skinkor på sammanlagt 7 000 ton kommer att matchas i årets försäljning, spår branschorganisationen Svenskt kött.

Efterfrågan på färdigskivade och mindre skinkor samt dyrare raps- och gourmetskinka ökar, medan den klassiska julskinkan tappar i popularitet.

– Det finns en större medvetenhet kring att det är dåligt att kasta mat. Man vill undvika svinn och "slippa göra pyttipanna av skinkan", säger Magnus Lindholm, tillförordnad inköpsdirektör på Scan, till ATL.

Allt fler vill ha närproducerad skinka.

– Vi har bara sålt julskinka i fem år och under den perioden har vi märkt en ökad efterfrågan på framför allt närproducerat, säger Roger Karlsson, delägare i JM Chark i Halmstad, till ATL.

Samtidigt går det sämre för ekologisk skinka. Den står för 3,5 procent av den totala försäljningen och minskade med 20 procent förra året. I år blir ekoskinkan 10-15 procent billigare.

– Nu försöker vi komma tillbaka till rekordvolymerna, säger Thomas Östlund, vd på Svenskt butikskött, landets största ekoköttsproducent, till ATL.