Mer problem än lösningar på valaffischerna
Valaffischer har historiskt kretsat mycket kring de stora ideologiska frågorna, att smörja kärnväljarna och tjuvnyp på politiska motståndare, berättar Fredrik Söderquist, retoriklärare vid Södertörns högskola.
””
””
Socialdemokraterna låter fyra tunga profiler, däribland Stefan Löfven, ge löften om skola, vård och jobb.
Naturliga scener
Bland partiledarna får Moderaternas Ulf Kristersson särskilt stort utrymme på affischerna.
””
Vänsterpartiet vill ha "Ett Sverige för alla". Partiets affischer tecknar barn och ungdomar i vardagen. Målgruppen träder fram.
””
Eva Ossiansson, doktor i marknadsföring vid Handelshögskolan i Göteborg, påpekar att M:s slogan "Lika för alla" är ett sätt att fylla ett känt begrepp med något nytt.
””
"Nu" upprepas
Miljöpartiet upprepar ordet "Nu", placerat över klassiska bilder av isbjörnar, jordklot och badsjöar. Budskapet är tydligt: det är bråttom att rädda miljön.
””
Sverigedemokraterna särskiljer sig med valaffischer utan skrivna politiska budskap. I stället får väljarna se leende och avslappnade SD-politiker klädda i ljusa färger och den kortfattade texten "SD2018".
Unikt och ett sätt att göra upp med stämpeln som ett parti av arga män, menar Fredrik Söderquist.
””
Rappa rim
Generellt ser Eva Ossiansson mer problem än lösningar på partiernas valaffischer, vilket gör det svårt för väljarna att veta vad politikerna egentligen vill.
””
Liberalernas använder rappa rim som "Fjärma eller närma?", "Nobb eller jobb?" och "Kugga eller plugga?".
””
"Tonläget andas handling"
Centerpartiet skiljer sig från mängden genom att tala om framtidstro och hopp under parollen "Framåt!".
””
””
TT