Annons
Nyheter

Okunskap grund till fasthållning

Att barn med speciella behov hålls fast av skolpersonal är inte ovanligt och grundar sig i okunnighet, enligt psykologen Annica Kosner. - Det bottnar i en maktlöshet för att man inte vet hur man ska göra, säger hon.(TT)
Publicerad 28 september 2016

Under förra läsåret finns minst 43 fall av fasthållningar som anmälts till Barn- och elevombudet, visar en genomgång som Ekot i Sveriges Radio gjort. Ett exempel är en pojke i Täby där mamman nu anmält skolan för att han vid upprepade tillfällen hållits fast i händer och fötter, nedtryckt på mage.

””

Outbildad personal

Annons

Enligt psykologen Annica Kosner, som arbetar med att utbilda skolpersonal i hur man hanterar barn med olika funktionsnedsättningar, saknar många lärare och personliga assistenter nödvändig kunskap för att möta barnen och därmed även undvika fasthållning.

””

Hon menar att det inte är ovanligt att personalen upplever barnen som ouppfostrade, när det egentligen handlar om barn med en funktionsnedsättning i sin kommunikation.

””

Okunskapen gäller enligt Kosner både extraresurser och ordinarie lärare.

””

Inga formella krav

Att det i dag inte ställs några formella krav på att resurspersoner är utbildade i funktionsnedsättningar är ett problem, anser Linda Petersson, rådgivare vid Specialpedagogiska skolmyndigheten.

””

Dessutom anser hon att den generella kompetensen kring funktionsnedsättningar bland pedagoger behöver höjas.

””

Enligt Ingemar Thiblin, professor i rättsmedicin är metoden att hålla fast ett barn nedtryckt på mage livsfarlig. Att hamna i det läget i en utdragen kampposition kan göra det svårt att andas.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons