Annons
Nyheter

Lindrigaste isvintern genom tiderna

Isvintern började sent, slutade tidigt och ledde till ovanligt få isbrytarinsatser, rapporterar Piteå-Tidningen. "Det är den lindrigaste vi någonsin haft", uppger Ulf Gullne på Sjöfartsverkets isbrytarledning i ett pressmeddelande. En normal vinter startar isbrytningen i mitten av december.(TT)
Publicerad 4 maj 2015
Isvintern började sent, slutade tidigt och ledde till ovanligt få isbrytarinsatser, rapporterar Piteå-Tidningen. \"Det är den lindrigaste vi någonsin haft\", uppger Ulf Gullne på Sjöfartsverkets isbrytarledning i ett pressmeddelande. En normal vinter sta
Isvintern började sent, slutade tidigt och ledde till ovanligt få isbrytarinsatser, rapporterar Piteå-Tidningen. \"Det är den lindrigaste vi någonsin haft\", uppger Ulf Gullne på Sjöfartsverkets isbrytarledning i ett pressmeddelande. En normal vinter sta

"Det är den lindrigaste vi någonsin haft", uppger Ulf Gullne på Sjöfartsverkets isbrytarledning i ett pressmeddelande.

En normal vinter startar isbrytningen i mitten av december. Årets säsong kom igång först den 13 januari och slutade 30 april när Ymer som sista svenska isbrytare avslutade sin verksamhet. Enligt Sjöfartsverket finns det fortfarande lite is längst i norr men det har verkets kollegor i Finland lovat att ta hand om.

Annons

Sjöfartverket bedömer att det aldrig har varit så lite is i Östersjön som i år, troligtvis inte ens under de milda perioderna under 1730- och 1930-talen.

Den gångna säsongen har man assisterar 132 handelsfartyg och bogserat elva av dessa. Det kan jämföras med stränga vintrar när antalet assistanser kan vara uppemot 6 000.

"Visst har det varit lite långtråkigt i år, men tjusningen är att man aldrig vet", konstaterar Ulf Gullne.

Den lindriga isvintern märks även ekonomiskt, skriver Piteå-Tidningen. Kostnaden ligger i år 30 miljoner under budget.

TT

Annons
Annons
Annons
Annons