TT-Inrikes

Lärarfacken välkomnar tydligare kursplaner

TT-Inrikes Artikeln publicerades

Skolverket kommer att skriva om grundskolans kursplaner så att de blir mer begripliga och realistiska. Båda lärarfacken gör tummen upp. - Det är alldeles nödvändigt, säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén.(TT)

Kursplaner brukar inte få särskilt många rubriker, men efter vårens debatt om otydliga formuleringar och oklara mål så går Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson ut på DN Debatt och förklarar att det ska bli ändring.

Kursplanerna ska få en tydligare betoning på faktakunskaper och kunskapskraven ska renodlas. En femteklassare ska inte riskera att avkrävas analyser som snarare ligger på en vuxens nivå.

Sunt förnuft

Det är väldigt välkommet, enligt Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén.

– Det är många lärare som ifrågasatt kursplanernas utformningar, men lärarkåren är luttrad. Erfarna lärare har nog litat mer på sitt sunda förnuft, men man kan inte utgå från att den erfarenheten eller det manöverutrymmet finns på varje skola, säger hon.

Kursplanerna har därför bidragit till att urgröpa en del elevers självförtroenden, fortsätter hon.

– Orimliga krav på väldigt unga elever har varit förödande.

Ska förankras

Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand är också positiv.

– Det finns ett behov av en revidering och vi vill givetvis vara en central del i den översynen, säger hon.

Men hon håller inte med om all kritik. Att faktakunskaper skulle ha trängts undan stämmer inte:

– Faktakunskaper är en självklar del i kunskapskraven, säger Johanna Jaara Åstrand.

Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson säger att kunskapskraven och kunskapssynen fortfarande är desamma. Men det har varit uppenbart länge att de måste formuleras på ett bättre sätt.

– Om de inte är tydliga kan man gå vilse och kanske i slutändan ger elever arbetsuppgifter som de inte kan hantera. Den stora gruppen lärare har förstått kursplanerna men inte alla, säger han.

Först i slutet av nästa år räknar Skolverket med att ha ett förslag färdigt. Frågan är om lärarkåren kan räkna med att det verkligen blir begripligare denna gång.

– Detta ska tröskas igenom många instanser och jag överlämnar inte något till regeringen som inte är genomarbetat och förankrat hos framför allt lärare, säger Peter Fredriksson.