Annons
Nyheter

Andra spår ger billigare snabbtåg

Bygg höghastighetsbanan på andra slags spår och satsningen blir miljarder billigare än Trafikverkets senaste kalkyl, hävdar forskare på KTH. Men kritiker vill stoppa byggplanerna. Regeringens planer på en höghastighetsbana mellan landets större städer går knappast som på räls.(TT)
Publicerad 28 maj 2016

Regeringens planer på en höghastighetsbana mellan landets större städer går knappast som på räls. Region Skåne bromsar planen på snabbtågsbana genom en rad krav, som att byggstarten för tågsträckan mellan Jönköping och Malmö ska ske i Skåne. Liberalerna vill i sin tur dra i nödbromsen med argumentet att bygget blir för dyrt.

””

Jämför internationellt

Annons

Men enligt en rapport som forskare vid KTH nyligen presenterade måste banan inte bli så dyr.

””

I stället förespråkar KTH Järnvägsgruppen ett konventionellt spår i form av betongsliprar i makadam, det som har använts vid bygget av snabbtågbana i Frankrike och Spanien och som redan finns vid vanliga spår i Sverige. Banorna behöver inte kosta mer än 150 miljoner kronor per kilometer, enligt Oskar Fröidh.

TT: Blir spåren lika bra då?

””

Hinner bli gammalmodig

Flera av hans kolleger på KTH är däremot kritiska mot höghastighetsbanan. Den riskerar att vara gammalmodig redan på 2030-talet när den beräknas stå klar, anser Maria Börjesson, docent och transportsystemanalytiker på KTH.

””
””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons