Annons
Nyheter

Kunderna rasar mot Swedbank

Totalhaveriet för Swedbanks tjänster fick frustrerade kunder att rasa i sociala medier. Men bankjätten har ännu ingen prognos om när felen kan vara åtgärdade. Miljontals kunder kan ha drabbats. I natt gick det inte att använda internet- eller mobilbanken.(TT)
Publicerad 3 juni 2015

I natt gick det inte att använda internet- eller mobilbanken. Telefonbanken fungerade heller inte, och det var även omöjligt att betala på nätet och få pengar från uttagsautomater. Enligt Swedbank ska det däremot "till stor del" fungera att betala med bankkort i terminaler i exempelvis butiker och på restauranger.

Swedbank vill inte ange någon tidpunkt för när alla tjänster kan komma att fungera igen.

””
Annons

Ingen katastrof

Han medger att det rör sig om ett totalhaveri, men vill inte kalla det inträffade för någon katastrof.

””

Warrén betonar att kunder som lidit skada ska ta kontakt med banken "så får vi lösa det".

””

På internet kokade det av frustration bland Swedbankkunder. Många vittnade om att de inte kunde betala på bensinmackar och på nätet. "Det här med kontantlösa samhället är idiotiskt", skrev en av de drabbade på Swedbanks Facebookssida. En annan hotade med "jihad" och en tredje uppgav sig fundera på att råna närbutiken.

Banken beklagar

Swedbank besvarade varje klagomål med olika nyanser av ursäkter, och Claes Warrén beklagade också. Han säger att felen beror på en systemuppdatering som "gått lite galet".

””

På nätet har det förekommit spekulationer om att en hackerattack kan ha legat bakom. Men det tillbakavisar banken.

””

Exakt hur många kunder som drabbats av haveriet är omöjligt att säga. Men det kan röra sig om miljontals eftersom Swedbank och Sparbankerna tillsammans har cirka fyra miljoner kunder.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons