Annons
Nyheter

Flygchefen: Några riktigt jobbiga minuter

Varningslarmet från Jas Gripenplanet följdes av ett haverilarm - och piloten hann skjuta ut sig innan flygplanet störtade i skogen utanför Ronneby. Vattenbombning behövdes för att släcka branden på haveriplatsen.(TT)
Publicerad 21 augusti 2018
””

Minuterna innan kom pilotens varningslarm. Och flottiljchefen Lars Bergström beskriver det som en mardrömssituation när haverilarmet sedan gick - samtidigt som det finns väl inövade rutiner på flottiljen vid en sådan situation.

””
””

Snabbt förlopp

Annons

Flygplanet kolliderade med fåglarna under en övningsflygning klockan 09.45, omkring åtta kilometer norr om F 17 utanför Ronneby.

Flygtrafikledningen hade kontakt med piloten under det korta händelseförloppet på några få minuter, och 10-15 minuter senare var en räddningshelikopter på plats, enligt Försvarsmakten.

””

"Bastant knall"

Nära nedslagsplatsen norr om Möljeryd bor Åke Harrysson.

””

Kraschen inträffade i ett skogsområde och inte på själva flygplatsen. Efter haveriet spärrades området av med hjälp av polis, och nu bevakar militärer så att inga obehöriga tar sig dit. Till följd av kraschen bröt en begränsad brand ut på haveriplatsen och det behövdes vattenbombning för att släcka branden i den oländiga skogsterrängen.

Avvaktar utredning

Försvarsminister Peter Hultqvist (S) anser att olycksförloppet ändå visar att säkerhetsarbetet fungerar.

””
””

Kunde inte flyga

Stora fåglar i kombination med hög hastighet gör att det kan uppstå en oerhörd kraft vid en kollision, förklarar flygchefen Adam Nelson.

””

Nu var det ett riktigt nödläge - och katapultstolen fick användas.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons