TT-Inrikes

Hög flygsäkerhet trots allvarliga olyckor

TT-Inrikes Artikeln publicerades

2017 var det säkraste året för världsluftfarten på 60 år. Men i år har två allvarliga haverier inträffat på bara en vecka. - Det är inget att oroa sig för, säger flygsäkerhetsanalytikern Hans Kjäll. Den 11 februari kraschade ett passagerarflygplan utanför Moskva och 71 personer omkom.(TT)

Den 11 februari kraschade ett passagerarflygplan utanför Moskva och 71 personer omkom. En vecka senare störtade ett plan i Zagrosbergen i Iran och 66 personer befaras ha dött i kraschen.

Det ryska planet var en ganska ny, rysk konstruktion, AN148, som började användas kommersiellt så sent som 2009.

– Det här var väldigt speciellt. Tjugo minuter efter start började det plötsligt förlora höjd. Av nedslagsplatsen att döma bröts det samman i luften, säger Hans Kjäll.

Vad de båda haverierna beror på går inte att säga förrän man hittat och undersökt de svarta lådorna.

– Inom en månad ska man komma med en preliminär haverirapport, men den behöver bara svara på vad som hänt och inte varför.

Att 2017 var så ovanligt säkert, med inga döda alls i den kommersiella luftfarten, var en slump och det är lika mycket en slump att två allvarliga olyckor inträffar på så kort tid, förklarar han.

– Sedan är båda regioner med högre risk än västvärlden. Rysslands risk för flyghaverier är tre gånger högre och Iran fem gånger högre.

Hans Kjäll ser inga gemensamma nämnare mellan olyckorna - vare sig tid, plats eller flygplanstyp.

– Det är förstås väldigt tragiskt, men ser man till säkerheten i hela världen är den ändå väldigt hög.