Annons
Nyheter

Genare gör tågen senare

Tågen kom lite punktligare i fjol jämfört med året före. Men okynnesspringandet över spåren är ett fortsatt bekymmer. Växelfel, olyckor, nedrivna kontaktledningar, signalfel - och folk som prompt ska gena över spåren. Det finns många anledningar till att tågen kommer försent.(TT)
Publicerad 22 januari 2018

Växelfel, olyckor, nedrivna kontaktledningar, signalfel - och folk som prompt ska gena över spåren. Det finns många anledningar till att tågen kommer försent.

Men i fjol höll persontågen tidtabellen något bättre än de gjorde 2016, enligt Trafikverket. Punktligheten steg till 90,3 procent jämfört med 90,1 ett år tidigare.

Annons

Tackar Citybanan

Öppnandet av Citybanan i Stockholm, som löste upp den så kallade getingmidjan där tågen skulle trängas, nämns som en anledning till förbättringen. Ett riktat underhållsarbete är en annan, enligt Trafikverket.

””

Målet för 2020 är att 95 procent av tågen ska komma i tid, närmare bestämt högst fem minuter efter tidtabell.

””

Förstärkta anslag

””

Obehöriga på spåren är en fet käpp i punklighetshjulet. Varje dag sker upp till 80 tågförseningar av den anledningen. Förseningar som i fjol kostade samhället 82 miljoner kronor, enligt Trafikverket.

””
””

Ett sätt att minska springet är att lägga ut speciella gummimattor vid spåren, mattor med ett pyramidmönster som är svåra att gå på. Resultaten från testplatser på olika håll i landet är positiva.

Ändrad skyltning och andra åtgärder vid särskilt utsatta stationer kan också minska genandet.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons