Annons
Nyheter

Facebook-miss lyfte bröstkampanj

Facebook stoppade filmen om bröstcancer, men har nu bett om ursäkt. Missen gav samtidigt Cancerfondens kampanj enorm spridning. - De har fått jättemycket pr, säger Judith Wolst, digital strateg.(TT)
Publicerad 21 oktober 2016

För en vecka sedan plockade Facebook bort Cancerfondens instruktionsfilm om hur man kan kolla sina bröst. Det handlar om annonser med rörligt grafiskt material som visar hur cancer kan upptäckas.

Först testade Cancerfonden att pixla ringen som symboliserade bröstvårtan. Men när annonsen togs bort igen gjordes de tecknade brösten fyrkantiga. Samtidigt publicerade Cancerfonden ett öppet brev till Facebook.

Annons

"Ganska ofta"

Att annonserna plockades ner var en nyhet som fick stor spridning. Tidningar som The Guardian, Time och New York Post skrev om Facebooks beslut. Till slut bad Facebook om ursäkt. "Vi är väldigt ledsna, vårt team går genom miljoner annonser varje vecka", skriver företaget till The Guardian.

Men det är inte så konstigt att filmerna stoppades i ett första skede, bedömer Judith Wolst, eftersom personer utomlands sitter och bedömer svenska annonser utan att veta något om sammanhanget.

””

Däremot är det ingen tvekan om att Cancerfonden vänt situationen till det bästa.

””

Sprida budskap

Cancerfonden kommer snart att lägga upp filmerna igen.

””

TT: Det verkar löna sig att bli stoppad av Facebook - och sen berätta om det?

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons