Annons
Nyheter

BMW köper goodwill på Nationalmuseum

Statliga Nationalmuseum har ingått ett avtal med BMW, och ska verka för ett positivt intryck av bilföretaget, skriver Svenska Dagbladet. Som motprestation får Nationalmuseet en okänd summa pengar och ett antal bilar.(TT)
Publicerad 27 mars 2015
Statliga Nationalmuseum har ingått ett avtal med BMW, och ska verka för ett positivt intryck av bilföretaget, skriver Svenska Dagbladet. Som motprestation får Nationalmuseet en okänd summa pengar och ett antal bilar. Sponsring är inget ovanligt för muse
Statliga Nationalmuseum har ingått ett avtal med BMW, och ska verka för ett positivt intryck av bilföretaget, skriver Svenska Dagbladet. Som motprestation får Nationalmuseet en okänd summa pengar och ett antal bilar. Sponsring är inget ovanligt för muse

Statliga Nationalmuseum har ingått ett avtal med BMW, och ska verka för ett positivt intryck av bilföretaget, skriver Svenska Dagbladet. Som motprestation får Nationalmuseet en okänd summa pengar och ett antal bilar.

Sponsring är inget ovanligt för museer, och Nationalmuseum har sedan tidigare tre andra sponsoravtal. Men flera experter tror att avtalet mellan Nationalmuseum och BMW kan bryta mot regeringsformen, som säger att förvaltningsmyndigheter ska verka för saklighet och opartiskhet.

””
Annons

I det delvis hemligstämplade avtalet med BMW står nämligen att Nationalmuseum ska "verka för ett stärkande av BMW:s och produkternas image genom att i förekommande fall lämna positiv information till allmänheten om BMW". Nationalmuseum förbjuds även att uttrycka sig nedsättande mot BMW, även efter avtalet löpt ut.

TT

Annons
Annons
Annons
Annons