Annons
Nyheter

Åklagare: Piloten dödade passagerarna

Andrepiloten hörs dra sina sista andetag på Germanwingsplanet som 45 minuter tidigare lyft från Barcelona. Sedan flyger han avsiktligt planet in i en bergvägg. Med sig döden tar 28-åringen 149 människor, bland dem en skolklass och två spädbarn.(TT)
Publicerad 26 mars 2015
Andrepiloten hörs dra sina sista andetag på Germanwingsplanet som 45 minuter tidigare lyft från Barcelona. Sedan flyger han avsiktligt planet in i en bergvägg. Med sig döden tar 28-åringen 149 människor, bland dem en skolklass och två spädbarn. Så beski
Andrepiloten hörs dra sina sista andetag på Germanwingsplanet som 45 minuter tidigare lyft från Barcelona. Sedan flyger han avsiktligt planet in i en bergvägg. Med sig döden tar 28-åringen 149 människor, bland dem en skolklass och två spädbarn. Så beski

Så beskiver en fransk åklagare händelseförloppet när Airbus A320 störtade i franska Alperna i tisdags. Inspelningar från "svarta lådan" avslöjar hur andrepiloten Andreas Lubitz, då ensam i cockpit sedan kaptenen låsts ute, är helt tyst men andas normalt in i det sista.

Passagerarna tycks ha varit omedvetna om vad som försiggick. Deras skrik hörs först sekunderna före kraschen och de dog omedelbart enligt den franske åklagaren.

Annons

Lubitz vägrade öppna cockpit-dörren för kaptenen, som gått ut en kort stund, och ska sedan ha tryckt på en knapp som fick planet att långsamt tappa höjd.

Fruktansvärda handlingar

Carsten Spohr, vd för tyska Lufthansa som äger Germanwings, var uppenbart skakad när han kommenterade själv- och massmordet på torsdagseftermiddagen:

””

Men svenske flygsäkerhetsanalytikern Hans Kjäll är skeptisk till åklagarens uppgifter:

””

Piloter hör till en de mest kontrollerade yrkesgrupperna i världen. Minst en gång om året måste trafikflygare undersökas av en specialutbildad läkare, certifierad av Transportstyrelsen. Undersökningarna går till på samma sätt inom EU enligt Richard Söderberg vid Transportstyrelsen.

Den pilot som erkänner psykiska problem får inte flyga. Enligt Söderberg tar man väldigt allvarligt på om piloter berättar om självskadebeteende eller pratar om självmord - det kan i slutänden leda till att de blir av med sitt flygcertifikat. Men piloten kan givetvis välja att hålla inne med informationen.

””

Rykten om problem

Enligt Lufthansas vd genomgår bolagets piloter vanligtvis inte speciella psykologtester. Det gör inte heller de svenska.

Andrepiloten Lubitz hade arbetat hos Germanwings sedan 2013. Han hade 630 flygtimmar, vilket anses vara relativt lite. Tyska Stern skriver att det ryktades internt på Lufthansa att piloten hade psykiska problem, men Carsten Spohr upprepar flera gånger att Lubitz klarat alla tester, psykologiska, kognitiva och tekniska.

””

Tysklands förbundskansler Angela Merkel säger nyheten drabbar henne som alla andra:

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons