Berättelsen viktig för Bioware i "Anthem"
Det har tagit sex år för kanadensiska Bioware att gjuta liv i "Anthem" efter att man avslutat rymdsagan "Mass effect". Med rollspel som "Star wars"-spelet "Knights of the old republic", "Baldur's gate" och "Dragon age: Inquisition" har utvecklaren gjort sig känd för att ta berättelsen och rollfigurerna på stort allvar.
Och det var också en utmaning när arbetet med "Anthem" inleddes.
””
Två delar
"Anthem" låter spelaren hoppa ned i ett omgörbart exoskelett och ge sig ut i en öppen spelvärld för att tillsammans med uppemot tre andra bekämpa ett utomjordiskt hot. Lösningen på hur berättelsen ska drivas framåt blev att blanda den kollektiva berättelsen i flerspelarläget med en som är spelarens egen.
””
Påverkar varandra
Det är i Fort Tarsis, hemmabasen, som berättelsen kan drivas framåt genom att interagera med ickespelbara rollfigurer, som kan ge dig uppdrag. Där finns inte några andra spelare. Tanken är däremot att händelser du upplever ute i den gemensamma världen sedan ska påverka händelserna i Fort Tarsis.
””
"Anthem" ges ut av EA och släpps till pc, Xbox One och Playstation 4 den 22 februari.
TT