Taxfree inte alltid den smartaste shoppingen
Taxfree-butiker är ett stående inslag på flygplatser och kryssningsfartyg. I grunden handlar det om att en resenär gör ett inköp av bland annat skönhetsprodukter, tobak, sprit och godis, och kan spara pengar genom att få tillbaka momsen.
Men i takt med att e-handeln växer är många taxfree-varor inte längre det billigaste alternativen, enligt Magnus Hjelmér, vardagsekonom på Ica Banken.
Samma produkter på nätet
””
Ett tydligt exempel är skönhetsprodukter, som parfym och kosmetik. Enligt en Sifo-undersökning, som har gjorts på uppdrag av jämförelsesajten Prisjakt, handlar nära 40 procent av svenskarna skönhetsprodukter på taxfree i tron om att de har det förmånligaste priset.
Till skillnad från tobak och alkohol har marknaden för just skönhetsprodukter växt förhållandevis mycket online och skapat flera alternativa försäljningskanaler. På så sätt har det skett en viss förskjutning på skönhetsmarknaden vad gäller lågpriserbjudanden, enligt Hjelmér.
Krävs liten lagerhållning
””
Den nya utvecklingen har dock inte gått taxfree-aktörerna obemärkt förbi.
””
I slutändan bör den som vill göra fynd inte stirra sig blind på ordet taxfree utan att först ha tagit en titt på nätet, enligt Hjelmér.
””
TT