TT-Ekonomi

Svenska annonspengar hamnar hos bluffsajter

TT-Ekonomi Artikeln publicerades

En del av de pengar som svenska företag lägger på nätannonser hamnar i slutändan i fickorna på dem som driver sajter med falska nyheter. Det visar en kartläggning som Dagens Nyheter har gjort.(TT)

En del av de pengar som svenska företag lägger på nätannonser hamnar i slutändan i fickorna på dem som driver sajter med falska nyheter. Det visar en kartläggning som Dagens Nyheter har gjort.

Kedjan är att de svenska företagen - som Tele2, Mathem eller Biltema - betalar Google som sedan placerar företagens annonser på olika sajter, bland annat viralsajter med lättsamt innehåll.

Dessa i sin tur betalar för att ha sponsrade länkar hos sajter med falska nyheter som drar besökare till, och därmed annonsklick hos, viralsajterna.

På så sätt hamnar en del av annonspengarna från de svenska företagen hos dem som driver falska nyhetssajter. Det blir en indirekt och oavsiktlig sponsring.

"Vi ser allvarligt på detta och kommer direkt undersöka det närmare eftersom vi är måna om var vårt varumärke exponeras", skriver Malin Selander, kommunikationschef på Tele2, i en kommentar till DN.