TT-Ekonomi

Stort sug efter lyxprodukter

TT-Ekonomi Artikeln publicerades

Efterfrågan på lyxprodukter är stor runt om i världen, visar siffror från LVMH. Koncernen ökade sin försäljning med 15 procent under första kvartalet i år, jämfört med motsvarande period i fjol.(TT)

Efterfrågan på lyxprodukter är stor runt om i världen, visar siffror från LVMH. Koncernen ökade sin försäljning med 15 procent under första kvartalet i år, jämfört med motsvarande period i fjol.

Bokstäverna i namnet står för Louis Vuitton, Moët och Hennessy, och koncernen är världens största bolag för lyxprodukter. Ytterligare en mängd varumärken som säljer sprit, parfym, kläder och juveler ingår.

Under första kvartalet var omsättningen 9,9 miljarder dollar, motsvarande cirka 95 miljarder kronor. LVMH vittnar om en stabil ökning i såväl Europa som Asien och USA, men räknar inte med att trenden kommer att hålla i sig hela året med hänvisning till ett allt mer osäkert politiskt läge i världen.

Resultatet släpptes efter börsens stängning på måndagen, och när Parisbörsen öppnade på tisdagen lyfte aktien med flera procent till en ny rekordnivå på en i övrigt sjunkande börs.

Aktien drog även med sig andra bolag som tillverkar lyxprodukter.