Annons
Nyheter

"Semlan är bageribranschens livboj"

Kär bulle med många namn - semla, fastlagsbulle eller fettisdagsbulle. Den är, tillsammans med kanelbullen, vårt populäraste bakverk och utan den skulle många bagerier ha svårt att klara sig.(TT)
Publicerad 13 februari 2018

Försäljningen av fastlagsbullar, som i princip pågår i tio veckor från nyår till påsk, motsvarar en tredjedel av bagerinäringens intäkter.

Enligt Martin Lundell har inga andra bakverk en liknande status och förra året tangerades rekordet då 58 procent av svenskarna åt minst en semla på fettisdagen.

Annons

Brist på arbetskraft

Det höga trycket på bagerierna kring fettisdagen drabbar en redan hårt ansatt bransch, enligt Martin Lundell. Han säger att många nya bagerier öppnar, men att man inte anställer i samma takt.

””

Bageribranschen deltar även i Arbetsförmedlingens så kallade snabbspår där nyanlända med specialkunskaper får en snabbare väg in på arbetsmarknaden.

””

Semmelwrapen banade väg

Fram till 2015 var semlans form och smak i stort sett intakt. Här och var testades varianter, men inget fick något genomslag. Men 2015 kom semmelwrapen som blev väldigt populär, mycket tack vare sociala medier. Och den banade väg för fler varianter.

För att en modern semla ska bli framgångsrik krävs det att man behåller grundelementen - det vill säga smakerna eller formen. Men allra flest föredrar ändå den traditionella semlan. Martin Lundell spår även en comeback för hetväggen - att servera semlan på ett fat med varm mjölk.

””
””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons