Sårbart när allt samlas i mobilen
Telefonen har snabbt gått från att bara vara just en telefon till att utgöra själva sambandscentralen för nästan allt runt oss. Men det ställer nya krav, både på oss användare och på leverantörerna av exempelvis bank- och mobiltelefontjänster.
””
Vi har byggt in oss i en sårbar situation, förklarar hon, och det finns nog ingen väg tillbaka. Det digitala och mobila livet är alldeles för bekvämt.
””
Störningar och dålig täckning
Med pengarna i mobilen krävs också mobiltäckning, men i glesbygden kan det vara si och så med den saken. Då och då inträffar också stora störningar, både hos banker och telefonbolag. Till exempel stod nästan alla tjänster hos Swedbank stilla under en hel natt i början av juni.
””
Fast både banker och telefonbolag har också ett samhällsansvar.
””
Som enskild har man också ett eget ansvar för att hålla beredskap.
””
Telefonen en värdehandling
Vi måste också bli mer försiktiga om själva telefonen.
””
Med de nya bankkorten, som snart finns i var mans plånbok, kan vi blixtsnabbt betala bara genom att blippa kortet. Det gör det lätt för tjuven att handla på ett stulet kort. I alla fall ett tag, och för 250 kronor åt gången. Då och då krävs kod vid inköpen.
””
TT