Annons
Nyheter

Premier Leagues lyxvanor kan ge bakslag

Åtskilliga tv-miljarder har gett Premier League-klubbarna ekonomisk dominans i fotbollsvärlden. Men om tittarsiffrorna fortsätter att sjunka kan klubbarna bli fångar under sina egna framgångar, tror Thomas Ejderhov på Idrottens Affärer.(TT)
Publicerad 12 augusti 2017

Under fredagen drog världens populäraste fotbollsliga, Premier League, igång. Ligan är sedan tidigare känd för att röra sig med stora summor pengar. Efter att klubbarna inför förra säsongen fick ett nytt treårigt tv-avtal värt 110 miljarder kronor, har den engelska fotbollen satt en helt ny ribba för europeisk fotboll.

””

Omsätter mest

Annons

Under säsongen 2017-18 spås klubbarna i Premier League tillsammans omsätta 48 miljarder kronor. Det är cirka 18 miljarder mer än intäkterna i Europas andra rikaste liga Bundesliga, enligt de senaste siffrorna från Deloitte. Det kunde till och med ha varit mer om det inte vore för att pundet sjunkit i värde sedan brexit-omröstningen i fjol.

Så länge Premier League-klubbarna kan kamma hem höga intäkter kan de även lägga stora pengar på att köpa spelare. Inför fjolårssäsongen rekordvärvade Manchester United den franske fotbollsstjärnan Paul Pogba från Juventus för drygt en miljard kronor.

Även om Neymar gick för dubbla summan i sommar genom att byta från Barcelona till PSG, är Premier League fortfarande obesegrad etta sett till transferkostnader. Knappt tre veckor innan transferfönstret stängs har den engelska ligan spenderat nära 11 miljarder kronor, vilket är 50 procent mer än vad tvåan italienska Serie A mäktat med.

I slutändan är det tv-tittarna som har möjliggjort värvningskarusellen, enligt Ejderhov.

””

Sammantaget utgör sändningsrättigheterna mer än hälften av de engelska klubbarnas intäkter. Det är klart högre än de andra två viktiga intäktskällorna, matchrelaterade intäkter och kommersiella intäkter, med andelar på cirka 15 respektive 25 procent.

Motvind med låga tittarsiffror

Men klubbarna kan också göra sig en otjänst genom att förlita sig på högre tv-intäkter. Nyligen skrev The Guardian att de engelska pubarna kämpar i motvind för att täcka högre tv-abonnemangskostnader från Sky Sports och BT Sport. Det blir inte enklare av att tittarsiffrorna faller, som förra säsongen när Sky registrerade ett fall på 14 procent medan BT tappade 40 procent under vissa dagar.

””

Knäckfrågan blir därmed hur länge supportrarna kan acceptera att betala dyrt medan klubbarna och spelarna får det bättre ställt.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons