Haltande Victoria's Secret hoppas på Kina
Victoria's Secret, som står för den största delen av intäkterna i koncernen Limited brands, har rapporterat vikande försäljning under flera kvartal och Limited brands aktie har rasat nära 25 procent i år. Nu hoppas bolaget få fart på affärerna genom sin entré på den kinesiska marknaden.
Modevisning i Kina
Två flaggskeppsbutiker öppnar i Kina i år och kedjans årliga modevisning, som gjorts till ett stort medialt jippo och där modellerna har kommit att betraktas som superstjärnor, hålls den 20 november i Shanghai, och tv-sänds i USA den 28 november. Det är första gången den arrangeras utanför USA eller Europa.
Marknaden för underkläder i västländerna har mättats och Victoria's Secret har förlorat marknadsandelar till konkurrenter som amerikanska Aerie, enligt CNBC.
I Kina är underkläder ett av de snabbast växande segmenten på marknaden för dammode och omsatte 112 miljarder yuan under 2015, motsvarande drygt 140 miljarder kronor. Den beräknas växa med 32 procent till år 2020, enligt analysföretaget Mintel.
Modell i blåsväder
Men även i Kina är konkurrensen hård. Redan etablerade underklädesmärken känner av en avmattning i försäljningstillväxten. Mintel spår att den årliga tillväxttakten sjunker till 4,4 procent till 2020.
Inför den stundande modevisningen har Victoria's Secret dessutom hamnat i blåsväder då en av deras mest profilerade modeller, Gigi Hadid, anklagats för rasism.
Efter en Instagramvideo i februari där Hadid, med en kaka formad som en Buddha i handen, kisar på ett sätt som tolkats som en referens till stereotypen av asiatiska ansiktsdrag, väcktes en kritikstorm i kinesiska sociala medier.
Hadid har bett om ursäkt för händelsen. I fredags meddelade hon via sina sociala medier att hon inte kommer att delta vid showen i Shanghai, dock utan att uppge någon orsak.
TT