TT-Ekonomi

Företag ber EU: Ge oss renare lastbilar

TT-Ekonomi Artikeln publicerades

Det blåser upp till stormig strid på EU-nivå mellan lastbilstillverkare i bland annat Sverige och en rad andra svenskkopplade företag, däribland Ikea.(TT)

Bakgrunden är att kommissionen i mitten av maj ska lägga fram ett förslag om tuffare utsläppskrav på nya lastbilar från 2025. I det ivriga lobbyarbetet inför förslaget har läckta dokument visat att lastbilstillverkarnas samarbetsorganisation Acea tycker att kraven ska vara att mängden utsläppt koldioxid från nya lastbilar minskar med 7 procent till 2025 och 16 procent till 2030.

Vill sänka med en fjärdedel

Men i ett brev som skickats till bland andra kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker och förste viceordförande Frans Timmermans, och som TT tagit del av, skriver 35 stora företag att de vill gå mycket längre och få till 24-procentiga minskningar till 2025. Bland de svenskkopplade företagen som står bakom kravet finns Ikea, restaurangkedjan Max, butikskedjan Cervera, livsmedelsföretaget Polarbröd samt evenemangsbolaget Live Nation.

– Transportsektorn har en stor del av utsläppen, och vi vet att den här sektorn kommer öka framöver. För att kunna begränsa de negativa effekterna på klimatet krävs så mycket mer, det krävs ett ordentligt krafttag, säger Elisabeth Munck, hållbarhetschef för transport och logistik på Inter Ikea Group.

Företagen ber också om en ambitiös plan, med unionens klimatmål för 2050 som bas, för att bara lastbilar som inte ger några utsläpp alls ska få säljas i EU.

"Inte alls orealistiskt"

Hans-Åke Danielsson, pressansvarig på Scania, säger att storföretagens krav inte alls är omöjliga att uppnå, utan snarare går i linje med lastbilstillverkarens affärsmodell mot hållbara transporter.

– Det som Acea och lagstiftaren utgår från är hur utsläppen kan minska med hjälp av enbart tekniken - det vill säga genom bättre motorer, mindre luftmotstånd och så vidare, säger Hans-Åke Danielsson.

– Men utifrån ett helhetsperspektiv, där även effektivare logistik, alternativa bränslen och elektrifiering ingår, är 24 procent inte alls orealistiskt.