Företag annonserar ofrivilligt på hatsajter
Breitbart News är en amerikansk sajt och plattform för de så kallade alt-rightrörelserna - en paraplybenämning på en skara högerextremistiska rörelser (antisemitiska, islamofobiska, kvinnofientliga och öppet rasistiska).
Under våren har flera svenska annonser synts på sajten. Bland annat reklam från kontorsmaterialföretaget Office depot, Zalando och Karolinska institutet. Annonserna har snabbt dragits tillbaka.
””
Twitter-kampanj
Det var Sleeping Giants som uppmärksammade KI om att annonsen visades på Breitbart. Det är ett anonymt nätverk som skapades i USA i november med syftet att uppmärksamma företag som är ovetande om att deras reklamannonser syns på hatsajter, som amerikanska Breitbart news, kanadensiska Rebel media, franska Boulevard voltaire och holländska Geenstijl.
"Rasism, homofobi, kvinnohat och fake news är inte sällan finansierat av annonsörer som inte placerat reklamen där avsiktligt. Vi påpekar." skriver Sleeping Giants på sitt svenska Twitterkonto.
””
Google och Facebook
KI:s annons var en så kallad retargeting-kampanj, där annonsen följer med användaren som surfar. Det är ett exempel på hur företag i dag kan köpa en annonsplats utan en målgrupp, och detta görs ofta via annonsnätverk.
Företagen har då liten insyn och får sällan se annonsnätverkens listor över var annonsen kan komma att dyka upp.
””
Problemet är utbrett och blir allt vanligare, enligt Marjamäki.
Skapa blocklistor
Det finns sätt att förhindra att annonserna hamnar på sajter som kan skada varumärket. Annonsörerna har själva möjlighet att ställa krav och blocklista sidor man inte vill synas på. Men plattformsägarna ger inte samma service till alla.
””
””
Men att hålla sig uppdaterade på alla sajter kräver resurser.
””
TT