Teater

Frän satir om världens elände

Teater Artikeln publicerades

Rått, fränt och giftigt attackerar gruppen Djävla nuläge! i stort sett allt som befinner sig i ett skröplighetens limbo, i tidens moraliska träskmarker.

Föreställningen kan bestämmas som show eller kabaré eller kanske revy, en samhällskritisk satir med musikinslag, med titeln hämtad från ensemblens namn, alltså Djävla nuläge! Något mer träffande beträffande titel kan knappast komma i fråga.

Det bör också sägas att de agerande består av en man och tre kvinnor, bland vilka Erik Holmströmhar många fingrar med i produktionen.
För med saftig ironi gisslas här sådana elaka tumörer i samhällskroppen som nyliberalism och kapitalism, vilket åtminstone i det här fallet knappast har något överraskande nytt att komma med. Och frågan ställs: var finner man upphovet till ”nulägets”elände?
Svaret ges med hjälp av en tidsmaskin, som forslar gruppen bakåt i evolutionen och landar någonstans i stenålderns era. Det är här de träffar på boven, den förste entreprenören, den som just håller på att upptäcka jordbrukets välsignelse. Begrepp som ”äga”och ”egendom”uppstår och därmed också profit, konkurrens och exploatering bland mycket annat elakt.

Så rullar det på, där stoffet stundtals utgår från aktualiteter. När Aftonbladet skrev om en känd och dödsdömd cancerpatient hette det att han inte var ett offer utan en hjälte, ger detta anledning till en upprättelse av begreppet offer och en katalog av offer, skilda kategorier.

De olika scenerna är många och skiftar med snabba övergångar. Allt detta gör emellertid att man inte alltid förmår hänga med i svängarna. Regin borde därför tuktat framställningen med en fastare struktur. Men spelglädjen finns där, något som uppväger mycket.

Scenografin är enkel med ett tvådimensionellt grekiskt tempel i fonden, synt och trummor lätt tillgängliga och en massa plakat, flitigt använda. Dessutom stöds föreställningen av en skiftningsrik och väl fungerande ljusdesign.
Sist men inte minst bör tillfogas att det som ibland lyfter framställningen är skådespelarnas synbara engagemang.

BO W JONSSON

Bild: Gunnel Fred och Andrea Edwards sjunger om eländet. (Foto: Tobias Walka)