Sverige & Världen

Ångerrätten i svenska butiker allt längre

Sverige & Världen Artikeln publicerades
Foto:Annika af Klercker / SvD / TT

Butikerna lockar med allt längre ångerrätt – i vissa fall kan du nu få fundera över ditt köp i ett helt år.

Ett tecken på att kunderna blivit veligare? Nja, snarare ett försök att få oss att köpa mer.

Butiker är inte skyldiga enligt lag att ge sina kunder någon rätt att ångra ett köp och lämna tillbaka en vara inom en viss tid. De måste inte heller erbjuda någon bytesrätt.

Ändå har många butiksjättar de senaste åren förlängt sina öppet köp-perioder rejält. Elgiganten ger en månads betänketid, Clas Ohlson 90 dagar och Ikea och Intersport numera ett helt års ångerrätt.

– Vi har en otroligt tuff konkurrenssituation, överlag måste du som handlare anstränga dig mycket mer i dag än förut. Det tvingar fram nya argument för köp. Det här är ett, konstaterar Jonas Arnberg, chefsekonom på branschorganisationen Svensk Handel.

En generös ångerrätt gynnar den konsument som har svårt att bestämma sig, och gör det kanske enklare för den oärliga att "låna" hem varor. Men vetskapen om en lång betänketid kan paradoxalt nog också leda till fler spontaninköp.

– Det är ett sätt att tjäna mer pengar genom att minska köptröskeln, så att färre ska skjuta på köpet och i stället våga slå till på en gång, säger Robert Östling, forskare i nationalekonomi vid Stockholms universitet.

Fakta

Ångerrätt

Det finns ingen lagstadgad ångerrätt eller bytesrätt vid köp av varor i butik.

Vid näthandel har konsumenten dock rätt till 14 dagars ångerrätt, som börjar löpa först när man fått en bekräftelse på köpet via e-post eller i pappersform. Där har nyligen kravet på att en vara ska lämnas tillbaka i "väsentligen oförändrat skick" tagits bort. Däremot måste kunden betala för värdeminskningen om varan använts, till exempel om klänningen är fläckig.

14 dagars ångerrätt gällen även vid gatuförsäljning, till exempel av telefonabonnemang som säljs utanför köpcenter, förutsatt att varan kostar mer än 400 kronor totalt.

Vid telefonförsäljning har kunden rätt att få veta företagets namn och adress, egenskaperna hos det som säljs, priset inklusive skatter och avgifter, leveranstid, bindningstid – liksom ångerrätt. Om avtal sluts måste företaget skriftligt skicka en bekräftelse med information om ångerrätt och hur man utnyttjar den

Källa: Konsumentverket

Visa mer...