Sven Martinger

Kan verkligen smaken sitta i hålen?

Sven Martinger

För några dagar sedan såg jag en TV-reklam för Jarlsberg, en ostsort som en hel del av oss redan har smakat. Enligt reklamen sitter smaken i hålen och för mig verkar det påståendet minst sagt märkligt.

Kan då jag, som önskar mycket smak, få köpa enbart osthålen. Det hela verkar inte riktigt klokt. Skall det vara svårt även att handla ost. Hur besvärligt skall vårt vardagliga liv egentligen bli. Reklamen trodde jag skulle underlätta det hela, ha lite av konsumentperspektiv, men här synes det vara tvärtom.

Sedan kan jag inte heller förstå den kvinna som nu gjort en KO-anmälan. Hon blev tydligen riktigt ordentligt förtretad - betydligt mer än jag - och gick från ord till handling. Men hennes motivering att det hela skulle vara sexistiskt (så förstod jag det hela) och att hon kände och känner sig kränkt som kvinna tycker jag nog är en lätt överreaktion. Varför läsa in sexuella anspelningar i så gott som allt.

Dock tycker jag det är bra att idiotisk reklam - såsom detta är ett exempel på - försvinner från marknaden. Men om nu reklamen mot förmodan skulle stämma så kan vi alla glädje oss åt att hushållsbudgeten kommer att förbättras markant om vi som pålägg inskränker oss till Jarlsberg. För inte kan väl företaget kräva att vi skall betala för luft och inget annat.