Resultat i toppklass för Ulricehamn

Skidor Artikeln publicerades
Foto:Adam Ihse/TT

Världscupstävlingen i Ulricehamn gjorde ett rejält plus.

- Det är ett fantastiskt resultat, vi är i toppklass, säger världscuporganisationens ordförande Karl-Erik Claesson.

De flesta världscuparrangörer går back och har svårt att locka publik. Men det gäller inte Ulricehamn, som i sin debut inte bara samlade 60 000 besökare över två dagar utan också lyckades omsätta publiksuccén i ekonomisk framgång.

Bolaget Ulricehamn Ski Event redovisade idag ett preliminärt resultat på 5,4 miljoner kronor och en omsättning på drygt 21,2 miljoner.

Som en jämförelse nämner Karl-Erik Claesson att Falun i år ska ha omsatt 8 miljoner och gjort ett nollresultat. Och det är ändå en tävling med hyfsade publiksiffror.

Claesson vill inte sträcka sig så långt som att nykomlingen omsätter mest eller har störst överskott.

– Jag vet ingen som har bättre siffror, men jag vågar inte säga att vi är bäst. Man får vara lite ödmjuk också. Men att vi är i toppklass är ingen överdrift.

De stora intäkterna var biljetter (8 miljoner) och sponsring (6 miljoner) medan de största kostnaderna var marknadsföring och arenabygget - ca 2,5 miljoner vardera.

En knapp tredjedel av överskottet (1,6 miljoner) kommer att gå till föreningslivet, som ersättning för allt arbete funktionärerna har lagt ner.

– Det är den största utdelningen någonsin till föreningslivet i Ulricehamn, säger Lars Karlsson, som är ekonomiansvarig.

Men merparten kommer att stanna i bolaget, som beräknas gå med förlust nästa år när man inte har någon världscuptävling utan jobbar för framtiden och förbereder för 2019.

Johan Falk jobbar kvar som administratör, men går ner på halvtid, och man budgeterar även med kostnader för snölagring och investeringar på Lassalyckan, där banan bara fick ett tillfälligt tävlingscertifikat och behöver anpassas.

– Både vi och kommunen räknar med att vi kommer att vara en återkommande världscuparrangör. Alla signaler från FIS och förbundet tyder ju på det, säger Karl-Erik Claesson.

Nästan alla mål har bockats av. Arrangörerna satsade på att nå avtal med 100 företag – det blev 103. Man ville knyta upp 20 arrangörsföreningar – det blev 29. Och så där fortsätter med publiksiffran som det största utropstecknet.

I budgetarbetet räknade man med 10 000 besökare för att trygga ekonomin men ansåg 30 000 som en trolig siffra med tanke på upptagningsområdet och drömde om 40 000. Även drömgränsen passerades.

Kioskförsäljningen gick sämre än väntat, det blev för långa köer. Och målet att 3 000 övernattningar skulle bokas via en sajt för privatuthyrning tycks ha stannat vid sex (!) avslut – de flesta besökarna kom över dagen.

Men några större missräkningar finns inte. Möjligen kan man ana en marginell oro när det gäller hur succén ska upprepas.

– Det är kanske lite nyhetens behag med 60 000 besökare, säger Lars Karlsson.

– Fast vi tror ändå att de som var här vill komma tillbaka, kontrar Karl-Erik Claesson.

Fakta

Världscupen i siffror

Intäkter: 21,2 miljoner kronor. De största posterna är biljetter (8 miljoner), sponsring (6 miljoner) och tv-rättigheter (1,6 miljoner). Därefter kommer event, VIP och servering.

Kostnader: 15,8 miljoner kronor. De största kostnaderna var marknadsföring (2,5 miljoner) och arenan (2,5 miljoner kronor). Därfter i fallande skala: prispengar, boende, snö, event och personal.

Resultat: ett överskott på 5,4 miljoner kronor. Ca 3 miljoner stannar i bolaget, 1,6 miljoner går till de föreningar som ställt upp med funktionärer och 0,8 miljoner beräknas gå till skatt.

Visa mer...