Motion

Vi är utsatta för en konspiration

Motion Artikeln publicerades

Skriv om kostråden för överviktiga!

Och ifrågasätt de förlegade rekommendationerna ifrån Livsmedelsverket som sätter agendan för hela Sveriges matvanor!

Vi har alla hört det till leda sedan barnsben via skola och andra utbildningsinstanser; ät enligt tallriksmodellen med i alla fall halva tallriken bestående av en stor kolhydratkälla som exempelvis pasta. Ät sparsamt med fett men var istället generös med bröd till varje måltid och som mellanmål. Gärna åtta skivor om dagen?.

Har man idrottat så har man garanterat fått detta kolhydratladdade budskap i kvadrat, inte minst i form av broschyrer och annat material. Material som helt ogenerat sponsrats av stora svenska livsmedelsföretag som Axa och Kungsörnen. Och det är parodiskt eftersom de flesta framgångsrika konditionsidrottare vet hur negativt det är för både uthålligheten och vikten med kolhydratstressade insulinnivåer.

I dagarna har det i alla fall skrivits om en avslutad koststudie som varit den mest genomgripande av sitt slag hittills. Och det är den ansedda tidskriften ”New England Journal of Medicine” som rapporterar om resultatet som otvetydigt visar att en diet bestående av fett- och proteinfattig men kolhydratrik kost var långt sämre för viktnedgång än en Atkinsbaserad diet med väldigt lågt kolhydratintag men en obegränsad fett- och proteinkonsumtion. Och då hade dessutom den fettfattiga dietgruppen ett kaloritak på 1800 kalorier per dag medan Atkinsgruppen fick äta obegränsat med kalorier i form av fett och protein, ändå var resultatet för den sistnämnda gruppen överlägset bäst!

Om inte detta var nog så hade Atkinsgruppen dessutom betydligt hälsomarkörer avseende blodfetter, kolestorol och inflammationsframkallande enzymer.

Hur kan detta komma sig? Har vi i Sverige och i andra delar av västvärlden varit utsatta för en hälsokonspiration? Ja, det har vi. Och den konspirationen stavas lobbyism, reklam och gömda agendor ifrån producenter, tillverkare och hela den samlade livsmedelsindustrin. Samt tradition och en envis förmåga bland Livsmedelsverkets experter att tillgodogöra sig nya rön och forskningsrapporter.

Fett i naturlig form gör oss inte feta eller sjuka. Lika lite som grönsaker gör oss gröna. Det är sockret och den oförsvarligt stora mängd kolhydrater som vi alla uppmanas äta till varje måltid och det påföljande insulinpåslaget som är både ohälsosamt och fettbildande.

Och det är återigen vår genetik som skapat de förutsättningarna för människan att fungera alldeles utmärkt på en diet av fett och protein med sparsamma inslag av kolhydrater. Detta i en mänsklig evolution där vi saknade både sädesslag, rotfrukter och framförallt tillgången till raffinerat socker. Faktum är att människokroppen tack vare vår ”ursprungliga” kosthållning utvecklat ett sinnrikt system som omvandlar framförallt fett till glykogen (blodsocker) i kroppen då vår naturliga tillgång till kolhydrater var klart begränsad.

Och medan fett- och proteinrika livsmedel som regel kommer laddade med näringsämnen så har de raffinerade kolhydraterna inga förmildrande omständigheter överhuvudtaget.

Så gör något med svenska mått helt radikalt, sluta äta bröd! Och gröt. Och pasta. Ät istället mycket mera protein och fett. Dina kolhydrater ska komma ifrån sallader, grönsaker och frukt. Har du nu svårt att tänka ut måltider utan den obligatoriska pastaportionen så finns det hur mycket recept på Internet som helst samt ett otal kokböcker i handeln.

Ifrågasätt ditt livslånga ätande! Och må bättre än någonsin.