Nyhetstips: 033-700 07 77 nyhetschefen@bt.se
Kontakt: 033-700 07 00 kundtjanst@bt.se
Motion 2008-07-25 | Uppdaterad 2008-07-25
Skriv om kostråden för överviktiga!
Och ifrågasätt de förlegade rekommendationerna ifrån Livsmedelsverket som sätter agendan för hela Sveriges matvanor!
Vi har alla hört det till leda sedan barnsben via skola och andra utbildningsinstanser; ät enligt tallriksmodellen med i alla fall halva tallriken bestående av en stor kolhydratkälla som exempelvis pasta. Ät sparsamt med fett men var istället generös med bröd till varje måltid och som mellanmål. Gärna åtta skivor om dagen….
Har man idrottat så har man garanterat fått detta kolhydratladdade budskap i kvadrat, inte minst i form av broschyrer och annat material. Material som helt ogenerat sponsrats av stora svenska livsmedelsföretag som Axa och Kungsörnen. Och det är parodiskt eftersom de flesta framgångsrika konditionsidrottare vet hur negativt det är för både uthålligheten och vikten med kolhydratstressade insulinnivåer.
I dagarna har det i alla fall skrivits om en avslutad koststudie som varit den mest genomgripande av sitt slag hittills. Och det är den ansedda tidskriften ”New England Journal of Medicine” som rapporterar om resultatet som otvetydigt visar att en diet bestående av fett- och proteinfattig men kolhydratrik kost var långt sämre för viktnedgång än en Atkinsbaserad diet med väldigt lågt kolhydratintag men en obegränsad fett- och proteinkonsumtion. Och då hade dessutom den fettfattiga dietgruppen ett kaloritak på 1800 kalorier per dag medan Atkinsgruppen fick äta obegränsat med kalorier i form av fett och protein, ändå var resultatet för den sistnämnda gruppen överlägset bäst!
Om inte detta var nog så hade Atkinsgruppen dessutom betydligt hälsomarkörer avseende blodfetter, kolestorol och inflammationsframkallande enzymer.
Hur kan detta komma sig? Har vi i Sverige och i andra delar av västvärlden varit utsatta för en hälsokonspiration? Ja, det har vi. Och den konspirationen stavas lobbyism, reklam och gömda agendor ifrån producenter, tillverkare och hela den samlade livsmedelsindustrin. Samt tradition och en envis förmåga bland Livsmedelsverkets experter att tillgodogöra sig nya rön och forskningsrapporter.
Fett i naturlig form gör oss inte feta eller sjuka. Lika lite som grönsaker gör oss gröna. Det är sockret och den oförsvarligt stora mängd kolhydrater som vi alla uppmanas äta till varje måltid och det påföljande insulinpåslaget som är både ohälsosamt och fettbildande.
Och det är återigen vår genetik som skapat de förutsättningarna för människan att fungera alldeles utmärkt på en diet av fett och protein med sparsamma inslag av kolhydrater. Detta i en mänsklig evolution där vi saknade både sädesslag, rotfrukter och framförallt tillgången till raffinerat socker. Faktum är att människokroppen tack vare vår ”ursprungliga” kosthållning utvecklat ett sinnrikt system som omvandlar framförallt fett till glykogen (blodsocker) i kroppen då vår naturliga tillgång till kolhydrater var klart begränsad.
Och medan fett- och proteinrika livsmedel som regel kommer laddade med näringsämnen så har de raffinerade kolhydraterna inga förmildrande omständigheter överhuvudtaget.
Så gör något med svenska mått helt radikalt, sluta äta bröd! Och gröt. Och pasta. Ät istället mycket mera protein och fett. Dina kolhydrater ska komma ifrån sallader, grönsaker och frukt. Har du nu svårt att tänka ut måltider utan den obligatoriska pastaportionen så finns det hur mycket recept på Internet som helst samt ett otal kokböcker i handeln.
Ifrågasätt ditt livslånga ätande! Och må bättre än någonsin.
Jag har själv följt denna diet ( LowCarbHighFat) i flera år efter läst Sten Sture Skaldeman - Ät dig ner i vikt. Har gått ned ca 20 kg och mår bra. Åkte även halvwasan utan kolhydratuppladning,istället mer smör i omeletten! Det gjorde jag efter att ha läst och inspirerats av Jonas. Var lite orolig innan loppet men det fungerade fantastiskt bra.
Mycket intressant artikel Jonas! Är egentligen helt sjukt hur vi svenskar trycker i oss onyttig mat i form av kolhydrater och transfetter mm.
Hej Jonas! Mycket bra. I hela mitt liv (38 år) har jag levt med en överdriven rädsla för fett och istället tryckt i mig brödskivor och pasta utan att bli mätt. En massa olika juicer på det gjorde mig aldrig något annat än pigg för stunden men trött i stort sett hela dagen. Nu går jag inte på en diet utan har ändrat min livsföring. Grönsaker, kött, fisk och sås i lagom mängd och fler alternativ till pasta som t.ex. bulgur. Lobbyverksamheten för flingor, gröt, pasta och bröd och därtill alla påstådda nyttigheter som t.ex. risifrutti (snacka om kampanj!) har verkligen fått fritt spelrum. Det märks i debattprogrammen att folk blir så upprörda när det finns de som har upptäckt att tallriksmodellen som den ser ut idag är förlegad - en rent hatisk stämning! Jag är helt säker på att min skräck för fett har lett till att jag fick tarmfickor (en mage med konstant torrt innehåll). En sån sjukdom existerar inte i Japan eller Kina och tänk så mycket fet fisk de äter!
Köp gärna Jonas kokbok. Bra och enkla recept.
Lätt att laga och variera.
Jonas,
jag tror på det du skriver här...men alla pratar om hur det var på stenåldern etc.. och använder det som modell för hur bra den kosthållningen var...men säg mig vilken meddellivslängd hade man då...
/ Gubben i lådan...
Mangepange: under äldre stenålder hade människan längre medelivslängd än under europeisk medeltid, klassiska Grekland och Rom et cetera, för att ta några exempel. Trots att läkarvetenskapen var sisådär.
Hej, undrar om man inte uppfann elden för att värma sig inte för att laga mat. Har läst flera välgrundade artiklar om att det är uppvärmningen av animaliskt fett som är ohälsosmat. Jag tror visst man kan äta kött men då skall det nog vara rått - precis som raw food. Dessutom de senaste fynden pekar på att vi steg upp från havet ursprungligen - i så fall borde vi nog äta fisk och plankton inte buffel?
Vet du någonting som vi borde skriva om? Tipsa mig direkt!
0703-189171
Madeleine Korneliusson
madeleine.korneliusson@bt.se