Malin Henrikson: Med mod och pengar är inget omöjligt
Det finns lag som det är svårt att värja sig mot. Elfsborgs motståndare i dagens svåra bortamatch är ett sådant.
Östersunds FK vågar inte bara gå sin egen väg. Föreningens ordförande Daniel Kindberg och tränaren Graham Potter har byggt från grunden och drömt stort. Nu är laget, som för bara sex år sedan spelade i division II, något det snackas om ute i Europa.
Och Tom Pettersson har förutom att han har lämnat IFK Göteborgs bänk och blivit en given startspelare också blivit uttagen i veckans lag i Europa League. För att bara nämna en spelare som vuxit under Potters ledning.
Det är som Daniel Kindberg pratar om i det senaste avsnittet av Lundhs podd: ÖFK vill alltid vinna sina matcher och vågar försöka även mot betydligt mer namnkunnigt motstånd när andra kanske skulle ha nöjt sig med att backa hem och försvara en poäng.
Växjö DFF föddes för tre år sedan efter att Öster beslutat att lägga ned sitt damlag och gjorde debut i division I. Nästa år spelar man i allsvenskan och ambitionen stannar inte där.
På seminariet Tänk om, som arrangerades på Borås Arena före VM-kvalmatchen i tisdags, berättade försäljningschefen Frida Andersson att klubben hade siktet inställt på Champions League redan när klubben bildades 2014. Då blev hon utskrattad och betraktad som pinsam. Nu är bemötandet delvis annorlunda.
Men det är svårt att nå framgång utan pengar. Daniel Kindberg menar att det krävs en omsättning på runt en halv miljard för att ÖFK ska vinna Champions League, något som är ett uttalat mål. Det är dubbelt så mycket pengar som Malmö FF omsatte, nästan fem gånger Elfsborgs omsättning och tio gånger ÖFK:s 2016. Det lär bli svårt men jag vågar inte längre skriva omöjligt i samma mening som den jämtländska klubben nämns.
Damfotbollen befinner sig som bekant i ett annat ekonomiskt universum. Frida Andersson har räknat ut att sponsorintäkterna måste dubbleras inför nästa säsong för att Växjö DFF ska klara klivet upp till den högsta nivån. För på damsidan finns inte några tv-intäkter som väger upp för de ökade omkostnaderna. Men då talar vi om en ökning från tre till sex miljoner.
Man får mer för pengarna inom damfotbollen. Eller för att använda den jämförelse som sponsorkonsulten Marcus Weidenlöv drog på seminariet i Borås: Kopparbergs bryggeri kunde som huvudsponsor köpa ett lagnamn för ett par miljoner kronor i damallsvenskan, det skulle kanske räcka till strumpreklam hos IFK Göteborg eller Elfsborg.
Sponsorer kan också visa mod och gå sin egen väg. Nu var det inte så många i den tänkta målgruppen som valde att komma till Borås Arena när damfotbollens framtid diskuterades, men den handfull företagare som satt i publiken kanske tänker om och öppnar plånboken. Någonstans måste det börja om stan ska få ett elitlag på damsidan.