Damfotbollen behöver Elfsborg

Sport ,
Foto:

Sjuhärad behöver ett elitlag i damfotboll. För att nå dit krävs en sammanslagning och draghjälp av Elfsborg.

Artikeln publicerades 12 juni 2017.

Sjuhärad har stolta damfotbollstraditioner. Det första laget i Sverige bildades i Öxabäck 1966 och pionjärerna tog åtskilliga SM- och cuptitlar innan degradering, ekonomiska problem och upplösning följde på nittiotalet.

Med Dalsjöfors Goif väcktes nytt hopp, men klubben fick bara en säsong i högstaligan. En seger på 22 matcher och en målskillnad på 9-63 var ett tydligt besked om att laget inte höll måttet.

Det gjorde inte ekonomin heller. Och när minusresultatet på 270 000 från det allsvenska året 2011 växte till närmare en miljon året därpå var konkursen ett faktum.

Dalsjöfors Goif hade skaffat sig för stor kostym och kunde inte bära sina kostnader. Det är ett fenomen som vi har sett många gånger förut, men när Elfsborg var i samma situation i slutet av åttiotalet och början på nittiotalet öppnade Ellosgrundaren och storsponsorn Olle Blomqvist plånboken. Den stöttningen har damfotbollen i bygden aldrig haft.

Det kostar att ta plats i fotbollens finrum. Inom damfotbollen är numera det största klivet från division ett till elitettan, där det krävs en budget på runt två miljoner kronor och där utgifterna eskalerar betydligt mer än intäkterna. Inte minst resorna över hela landet plockar på.

Sjuhärad har för närvarande inget lag på den nivån och Nittorps IK, som är närmast, signalerar att ett avancemang från division ett till elitettan vore för dyrt.

Så vad göra? Svaret finns i dagens avsnitt i serien om Dalsjöfors uppgång och fall. Slå ihop Bergdalens och Sjömarkens damlag, och samla de bästa spelarna under Elfsborgs flagg, även om verksamheterna bör separeras i bokföringen.

Elfsborg har kompetensen och vanan vid elitfotboll och vet hur man jobbar med sponsring. Och det finns företag därute som är beredda att stötta damfotboll.

Eskilstuna är en ungefär lika stor stad som Borås och där drar det damallsvenska laget in cirka 6 miljoner kronor om året från sina drygt tvåhundra sponsorer, där Sparbanken Rekarne är den största.

Eskilstuna United DFF har dessutom ett publiksnitt på drygt tvåtusen personer. Titta på hur de har byggt upp en bas genom att få flick- och ungdomsspelare att gå och titta, men även lockat en äldre och mer blandad publik genom offensiv marknadsföring och attraktiva matcharrangemang.

Jag säger inte att det går att kopiera rätt av eller att det skulle få samma genomslag i en stad med två elitlag på herrsidan, men det skulle gå att komma en bit på väg om man kraftsamlar.

Ensam är inte stark och damfotbollen behöver ett samarbete som är större än några träningstillfällen för talanger under Camp Elfsborgs paraply. Annars kommer de där talangerna aldrig att stanna i bygden. Och det är ett fattigdomsbevis för Sjuhäradsidrotten.