Sjuhärads Affärer

Mjukvarufix kan öka dieselförbrukningen

motor Artikeln publicerades
Miljoner dieselbilar återkallas nu för att få ändrad mjukvara. Men när utsläppen av kväveoxider minskas så ökar bränsleförbrukningen, enligt Ingemar Denbratt, professor i förbränningsteknik vid Chalmers i Göteborg. Arkivbild
Foto:Larsen, HÂkon Mosvold
Miljoner dieselbilar återkallas nu för att få ändrad mjukvara. Men när utsläppen av kväveoxider minskas så ökar bränsleförbrukningen, enligt Ingemar Denbratt, professor i förbränningsteknik vid Chalmers i Göteborg. Arkivbild

En uppdaterad mjukvara verkar vara den snabblösning som gäller för att rädda dieselbilarnas rykte.

En svensk expert tror att bilägarna får betala för lösningen genom högre bränsleförbrukning.

Efter hot om kraftfulla politiska åtgärder gick de stora tyska biltillverkarna på onsdagen med på att uppdatera mjukvaran i 5,3 miljoner dieselbilar vilket enligt uppgift ska reducera utsläppen av kväveoxid med 25–30 procent. Av allt att döma blir det en liknande uppdatering som den Volkswagen (VW) fortfarande håller på med. Enligt tillverkarna ska bilarnas prestanda och bränsleförbrukning inte påverkas, vilket gör att en viktig fråga inställer sig: Varför programmerades inte motorerna på det sättet från början?

Ingemar Denbratt, professor i förbränningsteknik vid Chalmers i Göteborg, tror helt enkelt inte att det är möjligt.

– Det finns ett samband mellan bränsleförbrukning och utsläppen av kväveoxider. Nu pratar man om en reducering med 25–30 procent, vilket inte är jättemycket, men det är klart att det kommer att öka bränsleförbrukningen, säger han till TT.

Tidningen Teknikens Värld testade för ett par månader sedan ett antal bilar från VW-koncernen, både före och efter uppdateringen av mjukvaran, och konstaterade bland annat att flera bilar fått sämre vridmoment – vilket bekräftades av flera bilägare. Enkelt uttryckt innebär det att föraren måste trycka hårdare på gaspedalen för att få önskad acceleration, vilket ökar bränsleförbrukningen. VW i Sverige hade en rad invändningar mot testet, medan tidningen har stått på sig.

Enligt Ingemar Denbratt är frågan om vridmomentet komplicerad.

– Det behöver inte vara en nödvändig konsekvens, men vridmomentet kan nog gå ner, framför allt med höga laster och det är där de höga kväveoxidutsläppen kommer.

Dieselmodellerna som i första hand måste åtgärdas har i de flesta fall motorer som anpassats efter avgasnormen Euro 5. Hos bilar som uppfyller normen Euro 6 minskar utsläppen av kväveoxid med 60 procent, visade en undersökning nyligen från Svenska Miljöinstitutet (IVL), som testade 30 000 fordon i Göteborg förra hösten. Men även Euro 6-bilarna släppte ut fem gånger högre halter av kväveoxider än vad EU:s gränsvärden tillåter.

Det effektivaste sättet att rena utsläppen från dieselmotorer är genom SCR-teknik där kemikalien Adblue, till stor del ett urinämne, används. Det har i många år använts i tyngre fordon och kommer nu i allt fler personbilar. Det är dock en teknik som är mycket dyrare än en justering av motorernas mjukvara.

Fakta

Miljoner bilar återkallas

I juli kom besked om att Daimler (Mercedes) återkallar tre miljoner bilar i Europa som ska åtgärdas för att minska utsläppen. Kostnaden är beräknad till drygt två miljarder kronor. De två motortyper som berörs finns även i svenska bilar men hur många som berörs här är ännu oklart.

Ungefär samtidigt kom nyheten att Audi vill uppdatera mjukvaran i 850 000 dieselbilar. Hur många som berörs i Sverige är fortfarande oklart.

I samband med den stora dieselskandalen återkallade VW-koncernen 11 miljoner bilar.

Visa mer...