Sjuhärads Affärer

Borås: Efter 65 år – Halens går i graven

Borås Artikeln publicerades
Foto:Kajsa Kettil

E-handelskonkurrensen blev för tuff. Det anrika modeföretaget Halens går i graven och minst 25 personer på huvudkontoret kan bli av med jobbet.

Det meddelar moderbolaget Consortio fashion group. Halens har flera tuffa år bakom sig och har visat förlustsiffror under de senaste två åren. Nu konstaterar ledningen att försöken att modernisera och stärka varumärket inte har gett tillräcklig effekt. I slutet av förra veckan beslutade styrelsen att fasa ut Halens som varumärke under 2017. Det innebär att bolagets 25 anställda vid huvudkontoret i Borås kommer att varslas om uppsägning.

Personalen, som arbetar med främst inköp och marknadsföring, informerades om förändringarna på tisdagseftermiddagen. Nu väntar fackliga förhandlingar.

Consortio fashion groups vd Freddy Sobin beskriver tisdagen som en av de jobbigare arbetsdagarna hittills.

– Det här är ett tufft beslut som tyvärr måste fattas för att stärka koncernen långsiktigt, säger han.

I koncernen ingår förutom Halens även Cellbes, Bubbleroom och outletsajten Discount 24. Bolagen har varit med om uppsägningar tidigare; bland annat varslade Cellbes sju personer i mars i år, och för knappt två år sedan blev ett fåtal anställda på Halens av med jobbet. Enligt Freddy Sobin har omorganisationer skett löpande under åren, men nedläggningen av Halens är den största enskilda förändringen under senare år.

Orsaken till nedläggningsbeslutet är bland annat den globala konkurrensen som växer både i omfattning och snabbhet, förklarar han. När mer än vart fjärde e-handelspaket till svenska konsumenter kommer från utlandet har det varit svårt för ett varumärke med en bred målgrupp att hålla jämna steg.

– Vi tävlar mot de globala jättarna. Halens målgrupp är framför allt kvinnor mellan 30 och 50 som köper kläder till sig och familjen och inredning till hemmet. Det finns många både lokala och internationella konkurrenter som är ute efter samma målgrupp, säger Freddy Sobin.

Halens negativa trend har pågått länge. 2008 inleddes övergången från postorder till e-handel, ett förändringsarbete som alltså inte gav önskad effekt.

Strategin från Consortio fashion group blir att i stället satsa på Cellbes och Bubbleroom. Som varumärken är de mer nischade – Cellbes på den mogna kvinnan och Bubbleroom med sin tydliga festmodeinriktning – något som moderbolaget ser som en förutsättning för att växa ytterligare.

Kan det bli aktuellt att varslade från Halens kan anställas av något av era andra bolag?

– Systerbolagen kommer inte att överta personalen, men Cellbes och Bubbleroom växer och kommer att behöva rekrytera framöver, säger Freddy Sobin.

Samtidigt som bolagen ska växa och nyanställa kan det bli ytterligare neddragningar inom Consortio fashon group. Det beror på att personal blir överflödig när centrala tjänster som Halens har köpt av moderbolaget uteblir.

Fakta

Consortio fashion group

Består av modeföretagen Halens, Cellbes, Bubbleroom och Discount 24.

Omsättning: 1 miljard

Anställda: Knappt 400

Halens: Bildades 1954 av Hadar Halén. Omsättning: Under 200 miljoner. Antal anställda: 25.

Visa mer...