Sjuhärads Affärer

Herrljunga med på tåget när öl har blivit finsmakardricka

Herrljunga Artikeln publicerades
Jörgen Hasselqvist och Sten Anderson kan få fullt utlopp för sitt ölintresse i importföretaget Great brands.
Foto:
Sten Andersson radar upp några av de populära märkena bland de 200-300 sorter Great brands importerar.
Foto:
Great brands delägare Jörgen Hasselqvist och Sten Andersson har sett hur intresset för hantverksöl har exploderat i Sverige och internationellt.
Foto:
Ofta uppfattar kunder flasköl som finare drycker – men faktum är att några av de mest exklusiva sorterna säljs på burk som skyddar ölen mycket bra under frakt och för solljus.
Foto:

Lite jäst, lite humle, malt och så vatten – hur svårt kan det vara? Frågar du Great brands i Herrljunga kan de upplysa om att öltillverkning är en vetenskap. Bolaget importerar 200-300 olika sorters hantverksöl.

Få med intresse för starka drycker har missat den kraftiga ökningen av ölmärken på krogen och Systembolaget den senaste tioårsperioden. Samtidigt har den inhemska produktionen av lokala ölsorter formligen exploderat.

– Jag började intressera mig för hantverksöl på 90-talet efter att ha rest mycket. Jag undrade varför vi hade så få ölsorter här när det fanns ett så rikt utbud utomlands. Då var det ”en stor stark” som gällde, säger Jörgen Hasselqvist, en av delägarna i Great brands i Herrljunga.

– Den senaste tiden har utvecklingen varit enorm, det bubblar av nya öltillverkare. När vi startade Great brands 2008 fanns väl ett tiotal bryggerier i Sverige, i dag är det 300. USA som vi importerar ifrån hade 900 bryggerier – de har vuxit till 5 500.

Great brands ligger inhyst på Herrljunga ciders område, men är ett fristående bolag. Däremot är Herrljungas ciders vd Johan Bramark och inköpschefen Sten Andersson delägare i ölimportföretaget. Den andra delen ägs av Jörgen Hasselqvist och två kompanjoner som tillsammans driver Oliver Twist, OT, som ligger på Söder i Stockholm. Ciderentreprenören och Stockholmskrögarna slog sina påsar ihop när de fann gemensamt intresse och kompletterande kunskaper kring de jästa dryckerna.

Inrymt i ett inte särskilt stort kontor finns hyllor fulla med ölmärken med etiketter och förpackningar i alla former och färger.

– Totalt importerar vi 200-300 olika sorter och har vid ett givet tillfälle cirka 100 sorter i lager, säger Sten Andersson, som också är vd i Great brands.

Jörgen Hasselqvist håller kontakt med de amerikanska och engelska ölmärkena. Han och även de andra i bolaget reser och provar nya sorter.

– IPA, indian pale ale, är nästan ett träsk nu. Det finns så många sorter att det är svårt att hålla koll på. Den ölsorten har gått från att vara ett storstadsfenomen till att bli populär i hela landet.

Det något märkliga namnet har en lång bakgrundshistoria som sträcker sig ända tillbaka till 1700-talet, då Indien var en del av det brittiska imperiet. För att göra en lång historia kort skapades den humlerika, ljusa ölsorten för att kunna bevara ölet på resan från England till Indien – i dag handlar det helt om att smaken uppskattas.

Så vad är det som kommer efter IPA?

– Det som är hett nu är suröl, där man använder vildjäst. Det brukar kallas ölets champagne och är väldigt syrligt, säger Jörgen Hasselqvist.

Han förklarar att det är ett öl man behöver lära sig uppskatta.

– Första gången jag drack det undrade jag vad det var för något.

Jörgen Hasselqvist och Sten Andersson visar några burkar av ett amerikanskt märke som 7H Affärers utsände inte känner igen. En av dem visar sig vara ett riktigt finöl – det kostar 120 kronor burken.

– Det är inget Tipsextra-öl – du skulle för övrigt inte orka se färdigt matchen om du drack det, säger Jörgen Hasselqvist.

Alkoholstyrkan är som hos ett vin och ölet har lagrats på whiskyfat.

– Öl passar lika väl som dryck till mat som vin, men vinindustrin har varit bra på att lobba för sin vara. Där gäller det att utbilda krögare och allmänhet.

Nästa stora säsong för ölbranschen blir vintern och julen.

– Då brukar folk vilja dricka mörka ölsorter som stout.

Fakta

Great brands

Importerar hantverksöl från åtta bryggerier i USA och två i Storbritannien.

Har huvudkontor i Herrljunga och lager i Stockholm.

Omsätter cirka 55 miljoner kronor per år.

Visa mer...