Sjuhärads Affärer

Hektisk tid efter priset Årets butik

Borås Artikeln publicerades
Det senaste året har inneburit fler kunder för Alice Ayvazian och övrig personal på delikatessbutiken Cassise.
Foto:Kajsa Kettil
Det senaste året har inneburit fler kunder för Alice Ayvazian och övrig personal på delikatessbutiken Cassise.

Utmärkelsen Årets butik är en kvalitetsstämpel som lockar kunder, samtidigt måste pristagaren vara beredd att kavla upp ärmarna och leverera – det hävdar förra årets vinnare.

När Alice och Harout Ayvazian på Cassise för ett år sedan tog emot utmärkelsen Årets butik såg de det som ett bevis på att de senaste årens slit med delikatessbutiken hade gett resultat. Butiken har under många år ökat sin försäljning, men snart insåg paret Ayvazian att det gällde att lägga in ännu en växel.

– Det började komma nya kunder som hört att vi var Årets butik. De förväntar sig att vi ska vara kunniga och ge bra service, och det vill vi leva upp till, säger Harout Ayvazian.

Kundtillströmningen har inneburit att ytterligare en person har anställts, och nu arbetar fyra personer heltid i butiken.

Vilket råd vill ni ge till det företag som blir Årets butik vid galan på torsdag kväll?

– Det går inte att luta sig tillbaka bara för att man har fått priset. Det är tvärtom nu det börjar. Det är klart att man ska glädja sig åt all uppmärksamhet det innebär, men man får vara beredd på att det tar mycket tid och energi att förbättra sig och leverera ännu bättre, säger Alice Ayvazian.

På torsdag kväll kommer hon att sitta på årets upplaga av Borås Tidnings gala Din bästa sida, som uppmärksammar lokala kunder och reklambyråer, och som delar ut pris till Årets butik och Årets kedjebutik. Skillnaden är att den här gången slipper hon fjärilar i magen.

– Vi var nominerade 2015 också, men då vann Veras garderob, så när vi vann förra året kändes det som att det var vår tur, säger Alice Ayvazian.

Borås Tidnings annonschef Catrin Ljung är redo att ta emot de 350 gästerna på galan på Åhaga. Precis som tidigare kommer femton bidrag i fem olika klasser att uppmärksammas. Hon är imponerad över nivån på årets tävlande i Din bästa sida.

– Vi har 162 bidrag i år vilket är mer än förra året. Och det är genomgående bra bidrag representerade.

Fakta

Din bästa sida och Årets butik

Reklamtävlingen Din bästa sida pågår varje år under september till november. Deltagarna kan tävla i kategorierna Röda tråden, Helsida varumärke, Helsida utbud och Digitalt. På galan i februari utses vinnarna. Då sker även prisutdelningen i Årets butik och Årets kedjebutik.

De nominerade i år i de båda kategorierna är Friluftsfabriken, Jälmers ur, Machuset, Lugnets kyl tvätt Elon, Arken zoo och Ica maxi.

Visa mer...