Sjuhärads Affärer

Charlotte Ljunggren: ”Jag har den kommersiella ådran i mig”

Landvetter Artikeln publicerades
Ifjol flög 6,4 miljoner resenärer från Landvetter, en ökning med mer än två miljoner sedan 2010. Den högsta ansvariga för att allt fungerar är Charlotte Ljunggren.
Foto:Lars-Åke Green
Ifjol flög 6,4 miljoner resenärer från Landvetter, en ökning med mer än två miljoner sedan 2010. Den högsta ansvariga för att allt fungerar är Charlotte Ljunggren.

Ny järnväg, nytt hotell, nya handelsytor, ny bro, nya gater. Det händer väldigt mycket kring Landvetter flygplats nu.

Mitt i smeten finns flygplatsdirektören Charlotte Ljunggren, med en bakgrund i redarbranschen. Och har man en fråga svarar hon – med statistik.

Resenärer drar väskor mot incheckningen i utrikeshallen och vid informationsdisken står flygplatsdirektören och hälsar med ett fast handslag och leder oss till ett konferensrum en trappa upp. Sedan följer en presentation av flygplatsen, planerna, historien och framtiden i ett tempo som kunde spränga en ljudvall eller två. Allt kryddat med massor av statistik. Vi har fångat Charlotte Ljunggren mellan två möten och på något sätt fångar tempot i presentationen samtidigt den utveckling Göteborg Landvetter airport genomgår – som flygplatsen officiellt heter.

I år är det 40 år sedan Landvetter flygplats öppnade och de senaste fem åren har hon varit chefen för anläggningen där totalt 4 000 personer har sin arbetsplats. Charlotte Ljunggren sätter en siffra på antalet resenärer sedan flygplatsen öppnade: 132 miljoner.

– Det är lika många som Japans befolkning. Eller om de skulle ställa sig på varandras axlar, så kommer man halvvägs till månen. Men vi siktar högre än så – vi siktar mot stjärnorna.

Du låter inte som en typisk statlig tjänsteman?

– Nej, jag är nog mer kommersiellt inriktad. Jag har den ådran.

– Jag kommer från redarbranschen, jag har bland annat varit linjedirektör på Stena för Göteborg-Fredrikshamn och Varberg-Grenå.

Hur definierar du ditt uppdrag?

– Jag har fyra uppdrag: vara med och bygga en flygplatskoncern, driva flygplatsen, jobba regionalt och säkerställa att flygplatsen är en angelägenhet för Västsveriges 49 kommuner samt att jobba internationellt för att få hit fler flyglinjer.

Hur viktigt är samarbetet med näringslivet?

– Otroligt viktigt. Var femte person jobbar i ett utlandsägt bolag i Västsverige och besöksnäringen omsätter 33 miljarder i regionen – det är den näring som ökar mest.

Du kommer från Göteborgs näringsliv. Hur viktigt är Sjuhärad?

– Göteborg räcker inte. Borås och Göteborg är Västsveriges två största städer. Sjuhärad är lika viktigt som Göteborgsregionen om vi ska få en större volym och fler flygresor. För Sjuhärad är det viktigt att man jobbar tillsammans – enskilda kommuner är för små.

– När den nya järnvägen, med stationsläge under inrikeshallen, står färdig tar det 20 minuter till Borås och 15 till Göteborg.

Vad gör ni åt klimatfrågan?

– Till skillnad från redarbranschen som jag kommer ifrån så står flygbranschen enad. Vi samarbetar i ICAO, International civil aviation organization, som ligger under FN. Vi inom Swedavia har målet att ha nollutsläpp av fossil koldioxid från egen verksamhet år 2020.

Du menar själva flygplatsen, men flygtrafiken då?

– Där har vi varit först i världen på fossilfria tjänsteresor. I dag kan man flyga på alger, mat- och slaktavfall. Men bränslet, Jet A1, kostar i dag 3:40 kronor litern medan det fossilfria kostar 24 kronor. Därför är det för dyrt för flygbolag som har en låg vinstmarginal. Men vi har målet om ett fossilfritt inrikesflyg år 2030.

Vad händer härnäst?

– En ny bro ska invigas – porten mot Västsverige. Första etappen av ny ankomsthall ska stå färdig. Vi har precis annonserat vinnaren av en arkitekttävling för ett nytt hotell – Wingårdhs. Och projektet med Bockasjö, logistik och lager motsvarande 30 fotbollsplatser, ska färdigställas.

Fakta

Charlotte Ljunggren

Titel: Flygplatsdirektör på Göteborg Landvetter airport.

Ålder: 49 år.

Bor: Mölnlycke.

Familj: Man och två barn.

Bakgrund: IHM business school, linjedirektör Tallinn-Helsingfors för Silja seacat, linjedirektör för Sea containers, linjedirektör Sverige-Danmark för Stena line.

Visa mer...