När kvinnan står i centrum

Recensioner

Lisa från Ludvika gör kometkarriär som konsult efter att ha gått vägen via Handels och praktik i New York.

Artikeln publicerades 17 april 2009.

Hon hamnar i ekorrhjulets mitt, älskar hastigheten och förmånerna som arbetet för med sig och är alldeles för ung och oerfaren för att se några varningslampor blinka. Hon anpassar sig snabbt till att åka taxi överallt, att ha Sturebadet som fritidsgård och att äta dyrt på företagets nota. Hjulet rullar i allt snabbare takt och Lisa faller dessutom för charmen hos Mattias – snygg, världsvan och gift. Plötsligt, mitt inne i karusellen av åttiotimmarsveckor och affärsresor, tappar Lisa greppet. Tillvaron blir allt suddigare i konturerna och arbetet förlorar sin charm. Läsaren och Lisas vänner har koll på hennes tomhet och desperata sökande efter identitet redan från början; för Lisa själv tar det dock betydligt längre tid att nå insikt.

Marika King har en förmåga att sätta fingret på det som karaktäriserar en karriär- och resultatinriktad värld. Läsaren blir serverad branschspråk i snabba dialoger och King lyckas föra över den fullkomliga stressen genom bokens sidor som vänds i raskt tempo. Här handlar allt om vinst, att vara right on track och att gå på teamevents; de anställda blir snabbt och skickligt instyrda i företagets finmaskiga nät.

Författarens egna, tidigare erfarenhet som managementkonsult ger Supernova en viss tyngd trots en emellanåt klichéartad intrig. Det är lätt att ta denna debut för vilken obetydlig chick-lit som helst men romanen förenar en till synes mycket ytlig historia med något som åtminstone närmar sig ett psykologiskt djup. King sällar sig till författare som Kajsa Ingemarsson och Hanne Vibeke Holst genom att ställa kvinnan i centrum, att låta henne ta för sig i ett samhällsklimat som är dåligt anpassat efter det mänskliga psyket och att dessutom behöva gå en extra lång väg just bara för att hon är kvinna. Det finns samhällskritik att ta åt sig av i Supernova men det kräver att läsaren är mognare än Lisa – annars finns risken att romanen tolkas som en enda lång reklamjingel för konsultbranschen och Stureplans nattliv.

Supernova är den första romanen i en serie om Lisa. För både hennes och läsarens skull hoppas jag att hon i framtida böcker finner ett mer betydelsefullt liv där allt inte går ut på miljardprojekt, bonusar och Armani.

Anne Pihlo