Annons
Nyheter

En av de stora inom textilkonsten

Konst: Till det enkla – INGRID DESSAU, textildesigner
Textilmuseet i Borås
Till den 27 april
Nyheter • Publicerad 20 februari 2008

Sju år efter Ingrid Dessaus död presenterar nu Textilmuseet i Borås en övergripande utställning över hennes livsverk som borde ge eko i hela landet. För första gången har det gjorts en rejäl inventering av hela hennes produktion av mattor och andra textilier. Hon fick sitt genombrott som formgivare på 1950-talet, under den kreativa och framgångsrika period då svensk design, inte minst den textila, gjorde sitt segertåg över världen.

Ingrid Dessau var ett av de mest framträdande namnen. Tack vare sitt enkla men variationsrika formspråk, sitt absoluta färggehör och en omutlig noggrannhet när det gällde att genomföra sina intentioner blev hon en av dem som fick stå för svensk stil och kvalitet såväl inom Sverige som utomlands.

Annons

Hon deltog i stora utställningar i USA, inredde de svenska ambassaderna i Riyadh och Tokyo och när det på 1980-talet blev aktuellt att förnya dukningen på Nobelfesten med det absolut yppersta av svensk formgivning var det Ingrid Dessau som blev inbjuden att svara för det textila inslaget. Nobelduken blev också för henne själv en av höjdpunkterna i karriären.

Den hade börjat redan 1953 – med en rivstart. Trettio år gammal slog hon igenom stort med en utställning på Galleri Moderne i Stockholm tillsammans med keramikern Signe Persson-Melin. Recensionerna var överväldigande, publikresponsen likaså. Alla de femton mattor hon visade blev sålda, varav en till Nationalmuseum. Utställningen gick sedan på turné genom landet.

På Textilmuseet i Borås kan man nu se flera av de mattor som fanns med på den succéartade debututställningen, och också ta del av arbetet bakom dem. Här visas inte bara originalverk ur Ingrid Dessaus produktion ända fram till 1980-talet utan även hennes egna akvarellskisser och garnprover plus ett bildspel med foton, bland annat från hennes inredningsuppdrag.

Genom detta, och även genom den utomordentligt vackert bildsatta och välskrivna bok om Ingrid Dessau som givits ut till utställningen, får man bakgrunden till hennes framgångar fullt klar för sig. Hon hade både teckningslärar- och textil utbildning från Konstfack och fick en gedigen duvning i svensk textil hantverkstradition som praktikant hos Märta Måås-Fjetterström i Båstad och som formgivare vid Kristanstads läns hemslöjd.

Det gav henne grunden att stå på. Visionerna fick hon på resorna i USA och Mexiko med den nyblivne danske maken Kaj Dessau, estet och idealist men också en driftig affärsman som var en drivande kraft när det gällde att presentera nordisk konstindustri i USA.

Hos Ingrid Dessau sammansmälte intrycken av allt detta och redan i verken från debututställningen kan man se det som blev hennes signum livet igenom: enkelhet, noggrannhet och ett omutligt krav på exakthet i färghanteringen, där minsta nyansskiftning hade betydelse. Enkelheten renodlas alltmer genom åren och ger hennes arbeten en tidlös prägel – här finns mattor och tyger som skulle kunna vara gjorda idag.

Ingrid Dessaus namn förknippas fortfarande starkt med Kasthall, dit hon var knuten under många år. Hon var dessutom formgivare för Kinnasand och också för Hemslöjden i bland annat Borås.

Inger Gustafsson-Seife som skrivit boken om Ingrid Dessau, har sökt upp och intervjuat flera av hennes medarbetare från den tiden. Därmed får skildringen en personlig ton, samtidigt som den ger en inblick i hela utvecklingen under en dynamisk period i svensk textilhistoria där Borås och Sjuhäradsbygden spelar en framträdande roll.

Inger Landström

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons