Annons

Volvo laddar för framtiden med XC40

En vit suv med svart tak och laddkabeln inkopplad. Så såg Volvos första elbil ut när den lanserades i Los Angeles.
Bilar • Publicerad 16 oktober 2019
Volvo Cars ledning med vd:n Håkan Samuelsson i spetsen vid visningen av Volvos nya elbil Volvo XC40 recharge.
Volvo Cars ledning med vd:n Håkan Samuelsson i spetsen vid visningen av Volvos nya elbil Volvo XC40 recharge.Foto: Michael Owen Baker

Volvo Cars har satt som mål att hälften av alla bilar man säljer 2025 ska vara helt eldrivna. Därmed har den batteridrivna XC40 ett visst ansvar på sina axlar, från onsdagens välregisserade världslansering i USA och framåt.

Eldrivna XC40 kan köras minst 40 mil om man startar med fullt batteri. Med en snabbladdare kan den laddas till 80 procent på 40 minuter.

Annons

Volvo säljer många hybrider, men XC40 blir först ut på marknaden för helt eldrivna bilar. Ganska många konkurrenter är redan där.

Tesla säljer mest

Mer än 12 000 elbilar har sålts i Sverige hittills i år (hybrider oräknade). Tesla toppar statistiken, före Renault, Kia och Nissan, visar siffror från Bil Sweden.

– "Greta-debatten" eldar på vår omställning. Man behöver ha sådana här produkter redo. Det är viktigt, säger Martin Sköld.

Det svenska, men Kinaägda, bilföretaget har även satt press på sig självt med den ambitiösa målsättningen för 2025.

– De måste göra sådana här saker på riktigt, inte bara tala om det, säger Mikael Wickelgren, doktor och bilforskare på högskolan i Skövde.

Väl vald modell

Martin Sköld tycker att modellen är väl vald som den första eldrivna Volvon, eftersom den inte i första hand körs längre sträckor.

Nya XC40 har även andra nyheter. Dit hör ett förargränssnitt anpassat för elbilar, och ett "unikt" främre lastutrymme som skapats när förbränningsmotorn har tagits bort.

Eldrivna XC40 ska också få uppdateringar automatiskt, ungefär som en mobiltelefon.

Micke Larsson/TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons