Annons

"Trollflöjten" som infekterad vårdnadstvist

Nattens drottning ligger i vårdnadstvist med Sarastro när Melanie Mederlind sätter upp Mozarts "Trollflöjten" på Göteborgs stadsteater. Sarastro sjungs av rocksångaren Hans-Erik Dyvik Husby, mer känd som Hank von Hell.
Teater • Publicerad 12 december 2019
Karolina Andersson och Hans-Erik Dyvik Husby gör rollerna som Nattens drottning och Sarastro på Göteborgs stadsteater. Pressbild.
Karolina Andersson och Hans-Erik Dyvik Husby gör rollerna som Nattens drottning och Sarastro på Göteborgs stadsteater. Pressbild.Foto: Ola Kjelbye
Therese Erch och Hani Arrabi gör rollerna som kärleksparet, Pamina och Pamino, vars kärlek är så stark att den bryter igenom konflikten mellan Nattens drottning och Sarastro. Pressbild.
Therese Erch och Hani Arrabi gör rollerna som kärleksparet, Pamina och Pamino, vars kärlek är så stark att den bryter igenom konflikten mellan Nattens drottning och Sarastro. Pressbild.Foto: Ola Kjelbye

Melanie Mederlinds "Trollflöjten" kan beskrivas som kärnfull och jordnära. Förslaget att sätta upp den var hennes eget, och uppsättningen blir hennes andra opera efter "Den flygande holländaren" på Folkoperan i Stockholm för några år sedan.

Musiken är omarrangerad av Tommy Jonsson för en kvartett som finns på scenen: en violinist, en flöjtist, en pianist och en gitarrist.

Annons

– Det är ett jättefint arrangemang, som är både poppigt och rockigt, det flyter mellan olika genrer men den klassiska grunden är kvar, allt det som kännetecknar Mozart finns med, säger Melanie Mederlind.

"Större djup"

Nattens drottning, som sjungs av operasångerskan Karolina Andersson, har en mer framträdande roll än vanligt.

– Jag har bearbetat hennes roll, den får en större komplexitet och ett större djup, det är väl den stora skillnaden.

– En nyckelscen som vi gett till henne är scenen där hennes dotter försöker begå självmord. I den traditionella "Trollflöjten" är det tre gossar som hindrar henne, men här är det Nattens drottning som gör det. Relationen mellan mor och dotter är mer central, säger hon.

En annan ändring är att Sarastro är Paminas pappa, i stället för enbart beskyddare. Han ligger också i en infekterad vårdnadstvist med modern, Nattens drottning, och de två kontrasterar även musikaliskt: Nattens drottning som ljus sopran och Sarastro som mörk bas, framsjungen av Hans-Erik Dyvik Husby, som bland annat har sina erfarenheter som rocksångare att ösa ur.

– Det här är en ny värld för mig och det kommer nog att vara ganska nytt för publiken också, säger han och berättar att han fått god hjälp av sin pianist Emma Runegård med den musikaliska instuderingen.

– Jag sjunger ganska mörkt och mäktigt, inte punk kan jag säga men det är fortfarande med den aggression som jag brukar ha.

"Hank – tokigast"

TT: Vilken är den största skillnaden mellan Hank von Hell och det du gör som Sarastro?

– Alla mina roller är olika mansroller, Hank von Hell är kanske den mest tokige mannen, baserad på mina inre flummiga demoner. Men Cornelis Vreeswijk är också en mansroll, likaså Jesus i "Jesus Christ Superstar". Jag har översatt Johnny Cash till norska och även gjort Ole Bramserud i "Sällskapsresan".

– Jag är lite en renässansgubbe som inte kan låta bli. Jag ger lite fan i konsekvenserna och bara gör det.

"Trollflöjten" får premiär den 13/12.

Erika Josefsson/TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons